Background Image
Previous Page  530 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 530 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (119)

Sami DOĞRU

529

coğrafyasının rolü çok belirleyicidir ve iki prensip üzerine kurulur:

“…

kara denize hakimdir ve bu hakimiyetini denizle buluştuğu kıyıları (sahi-

li) vasıtasıyla kurar… .”

111

Bu temel ilke ilgili bütün yargı kararlarında,

Malta- Libya Davası

112

, Ege Denizi Kıta Sahanlığı Davası

113

, Gine/Gine

Bisse Davası

114

gibi, vurgulanmıştır. Sahilin yapısıyla ilgili üç ayrı fak-

tör incelenmelidir: a) Bitişik veya karşı karşıya olan kıyılar, b) İçbükey

veya dışbükey kıyılar ve c) Kıyının genel doğrultusu.

Doğu Akdeniz bu çerçevede değerlendirildiğinde, özellikle

Türkiye’nin ve KKTC’nin kıyılarının genel doğrultusu önem arz et-

mektedir. Bu kapsamda, hem Türkiye’nin hem de KKTC’nin kıyı doğ-

rultuları, bölgede hangi devletlerle sınırlandırma anlaşması yapılması

gerektiğini bize göstermektedir. Bu bağlamda, Dr. Cihat Yaycı’nın ilk

defa 2010 yılında Çağ Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde düzenlenen

‘Deniz Hukuku Sempozyumu’

nda isabetle belirttiği gibi, hem Türkiye’nin

hem de KKTC’nin düşey hatlarla deniz yetki alanı belirlemesi yerine,

kıyı doğrultusuna uygun diyagonal hatlarla deniz yetki alanı belirle-

mesi daha geniş deniz alanları kazanılmasını temin edecektir.

115

Bu

ölçütle Doğu Akdeniz’de düşey hatlarla yapılacak bir sınırlandırma ile

Türkiye’nin münhasır ekonomik bölgesi 145.000 km² olurken, kıyı doğ-

rultusuna uygun diyagonal hatlarla yapılacak sınırlandırma ile sahip

olunacak münhasır ekonomik bölge alanında küçümsenmeyecek artış

olacaktır.

116

111

Weil, The Law of Maritime Delimitation- Reflections, op. cit., s. 50.

112

Kıta sahanlığı hakkı, kara kütlesinden değil, onun üzerindeki egemenlikten do-

ğar; bu kara kütlesinin denize olan kıyısı, diğer bir değişle sahili vasıtasıyla ülke-

sel egemenlik kıta sahanlığı hakkını doğurur. I.C.J. Reports 1985, op. cit., par. 49.

113

“Kıta sahanlığı hakkı, sahil devletinin hem ülkesel egemenliğinden kaynaklanan

hem de onun (ülkesel egemenliğinin) tamamlayıcısı olan bir haktır.” Aegean Sea

Continental Shelf, I.C.J. Reports, 1978, s. 36, par. 86.

114

“Bir devletin deniz üzerindeki iddia edebileceği haklar, sahilinin gerisindeki kara

ülkesinin büyüklüğü ile değil, bu kara ülkesinin aynı zamanda sınırını oluşturan

bizatihi sahilinin uzunluğu ile ilişkilidir…” Arbitration Tribunal for the Delimita-

tion of the Maritime Boundary Between Guinea and Guinea-Bissau, Award of 14

February 1985, Guinea/Guinea-Bissau Case, 25 I.L.M. 252, s. 301, par. 119. http://

www.jstor.org/stable/

pdf/20692951 (e.t.: 03 Mart 2015)

115

Cihat Yaycı, “Türkiye ile Libya Arasında Deniz Yetki Alanlarının Sınırlandırılma-

sı”, Deniz Hukuku Sempozyumu (24-25 Mart 2011), Ed.: Sami Doğru, Çağ Üniver-

sitesi Yayınları No: 18, Adana, 2012, s. 121.

116

Yaycı, Bilge Strateji, op. cit., s. 47-50.