Background Image
Previous Page  103 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 103 / 617 Next Page
Page Background

Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Türk Anayasa Mahkemesi’nin Basın Özgürlüğüne...

102

aleyhine genişlediği görülmektedir. Bu doğrultuda Avrupa Konseyi

Parlamenterler Danışma Meclisi’nin Hukuk İşleri ve İnsan Hakları

Komitesi’nin basın özgürlüğü karşısında özel hayatın korunması ko-

nusunu ele aldığı Haziran 1998 tarihli raporu

44

son derece önemlidir.

Her somut olayı kendine özgü şartlar içinde değerlendiren ve belli bir

‘özel hayat’ tanımı vermekten kaçınan Yüksek Mahkeme, içtihatlarıyla

özel hayata dahil olabilecek konuları belirlemiştir.

45

Mahkemeye göre,

kişinin kimliğine ilişkin bilgiler ve kayıtlar,

46

cinsel hayata ilişkin dü-

zenlemeler ve davranışlar,

47

kişinin beden ve ruh bütünlüğüne ilişkin

44

Söz konusu Rapor’da, bazı rehber ilkelere yer verilmiştir: 1. Özel hayatına müda-

hale edildiği için zarara uğradığını iddia eden mağdura hukuk davası açma ola-

nağı verilmelidir. 2. Editör ve gazeteciler, özel hayata müdahale eden yayınlardan

sorumlu olmalıdır; yayımlanan yanlış bilgiler için cevap ve düzeltme hakkı tanın-

malıdır. 3. Sistematik şekilde özel hayatı ihlal eden yayımlar yapan yayın grupları

için ekonomik cezalar öngörülmelidir. 4. Kişileri izleyerek, fotoğraflarını çekmek,

filme almak veya kaydetmek gibi davranışlarla onların özel hayatlarından bek-

ledikleri huzuru sürdürmelerine engel olmak veya bu şekilde zarar vermek ya-

saklanmalıdır. 5. Paparazzinin ihlal ettiği veya kayıt için görsel ve işitsel araçlar

kullanıldığı ve aksi halde elde edilmesi mümkün olmayan durumlarda doğrudan

fotoğrafçıya veya ilgili kişilere karşı mağdur tarafından özel hukuk davası açılma-

sına izin verilmeli. 6. Kişinin özel hayatına ilişkin bilgi veya fotoğraf yayımlanmak

üzere ise, mahkeme kararı ile bu bilgi veya fotoğrafların yayımlanmasına karşı

tedbir alabilme olanağı getirilmelidir. 7. Medyanın kendi bünyesinde, kişinin özel

hayatının ihlali veya düzeltmelerin yayımlanması konusunda şikayetlerin yapı-

labileceği, kurumları oluşturması özendirilmelidir. Bkz. Council of Europe, Par-

liamentary Assembly, (24e séance) Résolution 1165 (1998),

http://assembly.coe.

int/Mainf.asp?link

=http://assembly.coe.int/Documents/AdoptedText/ta9

8/

FRES1165.htm

45

A. Şeref Gözübüyük & Feyyaz Gölcüklü, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve

Uygulaması, Turhan Kitabevi, Ankara, 2009, s. 335.

AİHM kararlarına bakıldığında özel hayat alanının neye göre belirleneceği husu-

sunda birbiriyle bağlantılı iki ölçüt geliştirildiği ileri sürülmektedir. Buna göre,

birinci ölçüt, ilgili kişinin toplumdaki görevi/işlevi iken, ikinci ölçüt, birinci öl-

çüte uyan kişi hakkında yapılan bir haberin toplumdaki bir tartışmaya katkı sağ-

lamasıdır. Buna göre, birinci ölçüt kişinin niteliğini, ikinci ölçüt ise yayımlanan

haberin niteliğini dikkate almaktadır. Bu değerlendirme için bkz. Burak Gemal-

maz, “Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Önünde Prenses Caroline Paparazzilere

Karşı”, Özel Yaşam, Medya ve Ceza Hukuku (ed. Yener Ünver), Seçkin Yayıncılık,

Ankara, 2007, s. 171.

46

Gaskin/Birleşik Krallık Davası,

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/Pages/search.aspx#

{%22fulltext%22:[%22g

askin%22],%22documentcollectionid2%22:[%22GRANDCHAMBER%22,%22CH

AMBER%22],%22itemid%22:[%22001-57491%22]}, parag. 37.

47

Dudgeon/Birleşik Krallık Davası,

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/Pages/search.aspx#

{%22fulltext%22:[%22d

udgeon%22],%22documentcollectionid2%22:[%22GRANDCHAMBER%22,%22C

HAMBER%22],%22itemid%22:[%22001-57473%22]}, parag. 40-41.