Background Image
Previous Page  108 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 108 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (120)

Peri URAN

107

açıklanmasının suç sayıldıgı, oysa düsünce ve kanaat hürriyetinin her

iki yöndeki fikir ve görüslerin serbestçe açıklanması anlamına geldigi,

bu sebeple düsünce ve kanaat hürriyetinin özüne dokunuldugu ileri

sürülmüstür. Anayasa Mahkemesi ise “......

bu iddialara dayanan itiraz,

Mahkememizin 8/4/1963 günlü ve 1963/83 sayılı kararında açıklanan gerek-

çeler ile reddedilmis ve bu iste baskaca bir iddia da ileri sürülmemis oldugundan

isbu itirazın dahi 1963/83 sayılı kararımızda yazılı gerekçelerle reddi gerekir.

değerlendirmesinde bulunmuştur.

59

Anayasa Mahkemesi 13.05.1971 tarihli ve 1402 sayılı Sıkıyönetim

Kanunu’nun 3. maddesinin b ve c fıkralarının, Anayasa’nın basın dışı

haberleşme araçlarından yararlanmayı ve basın hürriyetini düzenle-

yen maddelerine aykırı olduğu gerekçesiyle açılan iptal davasına iliş-

kin kararında

60

ise “

……..Basın hürriyetini sınırlamanın çeşitli yolları ve

aşamaları vardır. Sansür de sadece bu yol ve aşamalardan bir tanesidir. Belirli

durumlarda basın hürriyetinin sınırlanmasına cevaz veren Anayasa hükmü

o sınırlamalar içinde sansürün de yer alabileceğini öngörmüş demektedir. Şu

duruma göre 1402 sayılı Kanun’un 3 üncü maddesinin (c) fıkrasında yer alan

ve yukarıda bb bendinde açıklanan ‘gazete, dergi, kitap ve diğer yayımların

basın ve yayımını kayıtlamak veya bunlar üzerine sansür koymak veya Sıkı-

yönetim bölgesine sokulmasını yasaklamak’ yetkisinin Anayasa’ya aykırı yönü

yoktur.

” biçimindeki ifadeden de anlaşılacağı üzere, bu defa sansürü,

basın özgürlüğünü sınırlandırmanın yollarından biri olarak görmek

suretiyle önceden benimsediği hakkın özü yaklaşımını terk etmiştir.

Anayasa Mahkemesi söz konusu kararında, Sıkıyönetim Komutanlığı-

na matbaaları kapatma yetkisinin verilmesini ise

...sıkıyönetim ilanını

zorunlu kılan bir ortamda basımevlerinin olumsuz, yıkıcı faaliyetleri, ağır ve

tehlikeli durumlara, Devlet ve millet bünyesinde geniş

ölçüde tahribata yol

açabileceği..

61

gerekçesiyle Anayasaya uygun bulmuştur. Oysa bası-

mevlerini kapatma yetkisinin Sıkıyönetim Komutanlığına verilmesi-

nin haber, düşünce ve kanaatlerin serbestçe yayımlanmasını engelleyi-

ci nitelikte bir sınırlandırma olduğu ortadadır. Zira, karşıoy yazısında

yer alan

62

.... sıkıyönetim, dıs veya içten gelecek tehlikelere karsı ülkeyi ve

anayasal düzeni korumayı amaç edinen bir yönetim biçimidir. Anayasa düze-

59

AYM, E. 1963/19, K. 1963/86, K.T. 8.4.1963.

60

AYM, E. 1971/31, K. 1972/5, K.T. 16.02.1972.

61

AYM, E. 1971/31, K. 1972/5, K.T. 15-16.02.1972.

62

AYM, E. 1971/31, K. 1972/5, K.T. 15-16.02.1972,

AMKD

, Sayı: 10, s. 232.