Background Image
Previous Page  111 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 111 / 617 Next Page
Page Background

Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Türk Anayasa Mahkemesi’nin Basın Özgürlüğüne...

110

kullanılamayacagı sonucuna varılabilecegi ileri sürülmektedir.

67

Nite-

kim, 5680 sayılı Basın Kanunu’nun 31. maddesinin Anayasa’nın düşün-

ce, basın ve bilim özgürlüğünü düzenleyen 17, 20, 21, 22, 24. maddele-

rine aykırı olduğu gerekçesiyle açılan iptal davasına ilişkin kararında,

Mahkeme’nin pozitivist yaklaşımı dikkat çekmektedir. Söz konusu

kararda Anayasa Mahkemesi, yabancı memleketlerde basılan ve ya-

yımlanan eserlerle ilgili olarak, Anayasa’da açık ya da kapalı herhangi

bir hükmün bulunmadığını, bu konunun düzenlenmesinin kanuna ve

kanun koyucuya bırakıldığını, yabancı memleketlerde basılan ve yayı-

lan eserlerin basın hürriyetinin düzenlendiği 22. madde kapsamında

görülemeyeceğini, Basın Kanunu’nun 31. maddesindeki, bu tür eser-

lerin yurda sokulması ve dağıtılması konusunda Bakanlar Kuruluna

yasaklama yetkisi veren hükmün Anayasa’ya aykırı olmadığını belirt-

miştir.

68

Oysa, Mahkemenin pozitivist yaklaşımı asmaya yönelik ve

hukukun Anayasa dısındaki kaynaklarına vurgu yapan değerlendir-

meleri de bulunmaktadır. Örnegin 1986/11 sayılı kararında Mahkeme,

hukuk devleti konusunda: “

Anayasanın açık hükümlerinden önce hukukun

bilinen ve tüm uygar ülkelerin benimseyip uydugu ilkelere uygun olması ge-

rekir....... Anayasa ve hukukun üstün kurallarıyla kendini

baglı sayıp yargı

denetimine açık olan, yasaların üstünde yasa koyucunun da bozamayacagı te-

mel hukuk ilkeleri ve Anayasa bulundugu bilincinden uzaklastıgında geçersiz

kalacagını bilen devlettir

69

yorumunu yapmaktadır. Temel hak ve özgür-

lüklerin korunmasının anayasa yargısının mesruiyet kaynağı olduğu

düşünüldüğünde, anayasaya uygunluk denetimi yaparken, Anayasa

Mahkemesi’nin genelde özgürlükler ve özelde basın özgürlüğü karşı-

sında ihtiyatlı bir tutum degil, koruyucu ve gelistirici bir tutum içinde

bulunması gerekmektedir. Anayasa’da sınırlı hak anlayısını yansıtan

ve devletin ideolojik tarzda yorumlanmasına yol açan hükümlerin

yanısıra çogulculuga ve sınırlı iktidara isaret eden, insanın serbestçe

gelisimini esas almayı gerektiren hukuk devleti, demokratik devlet ve

insan haklarına saygı gibi ifadeler de yer almaktadır. Nitekim Mah-

67

Reyhan Sunay, 1961- 1982 Anayasaları Döneminde Anayasa Mahkemesi’nin İfade

Hürriyeti Konusundaki Yaklaşımı ve İlgili Karar Özetleri, LDT Yayınları, Ankara,

2002, s. 12.

68

AYM, E. 1963/170, K. 1963/178, K.T. 05.07.1963,

AMKD

, Sayı: 1, s. 373-374.Poziti-

vist hak anlayışını yansıtan bu tutumun 1982 Anayasası döneminde de sürdürül-

düğü ileri sürülmektedir. Bu yönde bkz. Sunay,

age

., s. 13.

69

AYM, E. 1985/31, K. 1986/11, K.T. 27.3.1986.