Background Image
Previous Page  116 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 116 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (120)

Peri URAN

115

edildiğini, anayasal açıdan dokunulamayacak özün, her temel hak

ve özgürlük açısından farklılık gösterdiğini, bununla birlikte kanun-

la getirilen sınırlamanın hakkın özüne dokunmadığının kabulü için

temel hakların kullanılmasını ciddi surette güçleştirip, amacına ulaş-

masına engel olmaması ve etkisini ortadan kaldırıcı bir nitelik taşı-

maması gerektiği değerlendirmesinde bulunmuştur.

73

Öze dokunma

yasağını ihlal etmeyen müdahaleler yönünden gözetilmesi öngörülen

demokratik toplum düzeninin gerekleri

’nden olmanın, bir sınırlamanın

demokratik bir toplumda zorlayıcı bir toplumsal ihtiyacın karşılanma-

sı amacına yönelik olmasını ifade ettiği, buna göre, sınırlayıcı tedbir,

bir toplumsal ihtiyacı karşılamıyorsa ya da başvurulabilecek en son

çare niteliğinde değilse, demokratik toplum düzeninin gereklerine

uygun bir tedbir olarak görülemeyeceği vurgulanmıştır.

74

Demokratik

toplumun temellerinden olan ifade özgürlüğünün sadece lehte olduğu

kabul edilen veya zararsız veya ilgilenmeye değmez görülen ifadeler

için değil, Devletin veya toplumun bir bölümünü eleştiren, onlara çar-

pıcı gelen, onları rahatsız eden ifadeler için de geçerli olduğu, çünkü

bunların, demokratik toplum düzeninde geçerli olan çoğulculuğun,

hoşgörünün ve açık fikirliliğin gerekleri olduğu belirtilmiştir.

75

Ana-

yasa Mahkemesi, ifade özgürlüğünün büyük ölçüde eleştiri özgürlü-

ğünün güvence altına alınmasını hedeflediğini, bu nedenle, düşün-

celerin açıklanması ve yayılması sırasında kullanılan ifadelerin sert

olmasının doğal karşılanması gerektiğini, öte yandan siyasi tartışma

özgürlüğünün “

tüm demokratik sistemlerin temel ilkesi

” olduğu göz önü-

ne alındığında diğer ifade türlerine nazaran, siyasi ifade özgürlüğüne

ayrıca önem vermek gerektiğini ifade etmiştir.

76

Bu değerlendirmeler

doğrultusunda, Mahkeme, başvurucunun dava konusu makalede

73

Anayasa Mahkemesi’nin Bekir Coşkun Başvurusuna ilişkin kararı,

http://kararlaryeni.anayasa.gov.tr/BireyselKarar/Content/e9014968-b510-48f4-

b808-87726a1add8d?wordsOnly=False, parag. 49.

74

Anayasa Mahkemesi’nin Bekir Coşkun Başvurusuna ilişkin kararı, parag. 51.

Bu değerlendirmede Anayasa Mahkemesi, Handyside/Birleşik Krallık Davası,

7.12.1976, parag. 48’a atıfta bulunmuştur.

75

Anayasa Mahkemesi’nin Bekir Coşkun Başvurusuna ilişkin kararı, parag. 52.

Bu değerlendirmede Anayasa Mahkemesi, Handyside/Birleşik Krallık Davası,

7.12.1976, parag. 49’a atıfta bulunmuştur.

76

Anayasa Mahkemesi’nin Bekir Coşkun Başvurusuna ilişkin kararı, parag. 64. Bu

değerlendirmede Anayasa Mahkemesi Lingens/Avusturya Davası (8.7.1986),

parag. 41-42 ve ayrıca Feldek/Slovakya Davası (12/7/2001), parag. 83’e atıfta

bulunmuştur.