Background Image
Previous Page  29 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 29 / 617 Next Page
Page Background

Bir Kavram Olarak İnsan Hakları ve Çeşitli Açılardan Sınıflandırılması

28

çekleşir.

104

Diğer taraftan, Uluslararası İnsan Hakları Sözleşmeleri’nde,

insan haklarının, “insan kişisinin özündeki onurdan türediği” be-

lirtilmektedir.

105

İnsan onurunu açıkça kabul eden çok sayıda ulus-

lararası andlaşmadan, 1948 tarihli İHEB

106

ve daha yakın tarihli AB

Temel Haklar Sözleşmesi,

107

bunlardan bazılarını oluşturmaktadır.

108

Bu çerçevede insan onuru kavramının evrensel ölçekteki belgelerdeki

ilk yerini almış olduğu düzenlemelerden biri BM Sözleşmesi

109

ve BM

İHEB’dir.

110

104

Caniklioğlu, s. 470.

105

Donnelly, İnsan Hakları, s. 74; Ali Tarık Gümüş, “Türk Anayasasında Kişinin

Maddi ve Manevi Varlığını Koruma ve Geliştirme Hakkı”, Yayımlanmış Yüksek

Lisans Tez Özeti,

SÜHFD

, C.13, Sy.12, 2005, s. 137.

106

Bildiri’nin başlangıç kısmında, “İnsanlık ailesinin tüm üyelerinin doğasında var

olan onurun ve eşitlik ile vazgeçilmez hakların tanınmasının dünyada özgürlük,

adalet ve barışın temeli” olduğu kabul edilmektedir. Bildirinin tüm metni için

bkz.

http://www.unicef.org/turkey/udhr/_gi17.html

107

Sözleşmenin Türkçe metni için bkz.

http://www.eskisehirab.gov.tr/userfiles/

files/Avrupa%20B%C4%B0RL%C4%B0%C4%9E%C4%B0%20Temel%20Hak-

lar%20%C5%9EARTI.pdf

108

Jutta Lımbach, “Yüksek Yargıda İnsan Onuru İlkesi-Almanya’daki Durum”, İçin-

de: Demokrasinin Garantisi: İnsan Onuru ve İnsan Hakları Konferansı, Düz.: Bilgi

Üniversitesi, 2008, s. 69.

109

Sözleşmenin girişinde şu ifadeler bulunmaktadır: “Bir insan yaşamı içinde iki

kez insanlığa tarif olunamaz acılar getiren savaş felaketinden gelecek kuşakları

korumaya, temel insan haklarına, insan kişiliğinin onur ve değerine, erkeklerle

kadınların ve büyük uluslarla küçük ulusların hak eşitliğine inancımızı yeniden

ilan etmeye, adaletin korunması ve andlaşmadan doğan yükümlülüklere saygı

gösterilmesi için gerekli koşulları yaratmaya ve daha geniş bir özgürlük içinde

daha iyi hayata koşullarını sağlamaya, sosyal bakımdan ilerlemeyi kolaylaştırma-

ya… karar verdik.” Sözleşmenin tam metni için bkz. Enver Bozkurt, Türkiye’nin

Uluslararası Hukuk Mevzuatı, Nobel Yayınevi, 2. Baskı, Ankara 1999, s. 518.

110

Beyannamenin girişinde, “İnsanlık ailesinin bütün üyelerinde bulunan onurun

ve bunların eşit ve devredilemez haklarının tanınmasının, dünyada özgürlüğün

adaletin ve barışın temeli olduğuna, insan haklarının dikkate alınmaması ve hor

görülmesinin insanlık vicdanını isyana sevk eden barbarca eylemlere yol açtığı-

na… göre, BM Genel Kurulu, bu Evrensel İnsan Hakları Bildirisini, bütün halklar

ve bütün uluslar için başarılması gereken ortak bir standart olarak ilan…eder”

denmektedir. Tam metin için bkz., Bozkurt, s. 309. Görüldüğü üzere, BM Söz-

leşmesi ve İHEB, insan onuru ile insan hakları arasında dolaylı bir şekilde ilişki

kurmaktadır. Söz konusu bu ilişki BM Medeni ve Siyasi Haklar Sözleşmesinde

daha açık bir şekilde ifade edilmekte ve insan haklarının, kişinin doğuştan sa-

hip olduğu onurundan kaynaklandığı vurgulanmaktadır. Bu ilişki Sözleşmenin

girişinde şu şekilde ortaya konmuştur. “Bu Sözleşmeye taraf devletler, Birleşmiş

Milletler Şart’ında ilan edilen prensiplere göre insanlık ailesinin bütün üyelerinin

doğuştan sahip oldukları insanlık onurunu ve eşit ve vazgeçilmez haklarını tanı-

manın, yeryüzündeki özgürlük, adalet ve barışın temeli olduğunu dikkate alarak

bu hakların insanın doğuştan sahip olduğu insanlık onurundan türediğini kabul

ederek… aşağıdaki hükümlerde anlaşmışlardır” Sözleşmenin tam metni için bkz.

http://www.tbmm.gov.tr/komisyon/insanhaklari/pdf01/53-73.pdf.