Background Image
Previous Page  35 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 35 / 617 Next Page
Page Background

Bir Kavram Olarak İnsan Hakları ve Çeşitli Açılardan Sınıflandırılması

34

ğını geliştirme ve koruma hakkına asıl niteliğini kazandıran husus

da bütün temel hak ve hürriyetlerin ortaya çıkış nedeni olmasıdır.

151

Ayrıca Alman Hukukunda, söz konusu bu hak, temel özgürlük hak-

kının sonucu olarak kabul edilmekte ve bu olgu Anayasa’daki temel

haklar içinde bir hiyerarşi olarak yorumlanmaktadır.

152

AAM’ne göre,

özgürlük ve mülkiyet hakkının sınırını tamamen yürütmenin takdi-

rine bırakan her düzenleme, kişinin maddî ve manevî varlığını geliş-

tirme hakkının kapsamına giren hukuk devleti, yürütmenin hukuka

uygunluğu ilkeleri ile bağdaşmamaktadır.

153

Öğretide, Türk Hukuku bakımından söz konusu ilkenin tıpkı Al-

man Hukukunda olduğu gibi, değiştirilemez nitelikte olduğu ve Cum-

huriyetin niteliklerine dahil olduğu belirtilmektedir. Buna göre, 1982

Anayasa’mızın 2. maddesinde Cumhuriyetin nitelikleri sayılmış, Tür-

kiye Cumhuriyeti’nin başlangıçta belirtilen ilkelere dayalı bir hukuk

devleti olduğu hüküm altına alınmıştır. Burada bahsi geçen başlangıç

hükümlerindeki temel ilkelerden bir tanesi de başlangıç hükümleri-

nin 8. paragrafında yer alan “Her Türk vatandaşının onurlu bir hayat

sürdürme ve maddî ve manevî varlığını bu yönde geliştirme hak ve

yetkisine doğuştan sahip olduğu” hükmüdür. Bu da madde başlığında

geçen “Cumhuriyeti niteliklerine” dahildir. Anayasa’mızın 4. madde-

sinde ise Anayasa’nın 2. maddesindeki Cumhuriyetin niteliklerinin

değiştirilemeyeceği ve değiştirilmesi teklif dahi edilemeyeceği belir-

tilmektedir.

154

Özetle belirtmek gerekirse, insan onuru, Türk Hukuku

bakımından değiştirilmesi teklif dahi edilemeyecek sübjektif nitelikte

bir kamu hakkıdır.

155

151

Gümüş, s. 133.

152

Gören, Kişiliğin Korunması, s. 175.

153

BVerfGE, 8, 276 dan nakleden, Gören, Kişiliğin Korunması, s. 174.

154

Ayrıntılı bilgi için bkz. Gören, Kişiliğin Korunması, s. 169-172.

155

Sübjektif bir kamu hakkı devletten veya siyasal iktidarın kullanıcılarından belli

bir edimin yapılmasını veya yapılmamasını isteme yetkisi veren bir haktır. Bire-

ye bir şeyin yapılması veya yapılmaması konusunda gerektiğinde yargı yoluyla

gerçekleştirilebilecek bir talep hakkı vermektedir. Bir hukuk normunun, bireye

sübjektif kamu hakkı tanıyıp tanımadığını belirlemede kriter, o normla güdülen

amaçtır. Eğer o norm, öncelikle bireyin menfaati için konulmuşsa sübjektif kamu

hakkı olarak kabul edilirken eğer kamu yararı amaçlanıyorsa bireye bir talep hak-

kı vermek istemiyordur. Eğer bir norm, herhangi bir kamu otoritesini kendi takdi-

rine göre hareket konusunda yetkilendiriyorsa sübjektif kamu hakkının varlığın-

dan söz edilemez. Bu durumda birey sadece takdir hakkının objektif olarak ifasını

isteme hakkı vardır. Sosyal hukuk devletini belirleyen de sübjektif kamu hakkını