Background Image
Previous Page  33 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 33 / 617 Next Page
Page Background

Bir Kavram Olarak İnsan Hakları ve Çeşitli Açılardan Sınıflandırılması

32

larına kavuşturulması düşüncesi, farklı yöntemler izlenmekle birlik-

te hem Marxist hem de Liberal öğretide kendisine yer bulmuştur.

136

Bütün bu nedenlerle, bireyin devlete karşı korunması yanında, sosyal

haklar aracılığıyla “toplumda yaşayan herkese, insan onuruna yaraşır

bir yaşam düzeyini sağlamak” yoluyla devletin bireyi korumasına da

ihtiyaç vardır.

137

Söz konusu bu gereklilik, BM Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Hak-

lar Sözleşmesinde

138

de, insan onuru idealinin hayata geçebilmesi için

kişisel ve siyasal hakların tek başlarına yetmeyecekleri, sosyal hak-

ların kullanılabileceği şartların yaratılması şeklinde belirtilerek daha

başlangıç kısmında özellikle vurgulanmıştır.

139

Diğer taraftanbelirtildiğiüzere, insanonuru,AnayasaHukuku’nda

bir anda yaratılmamış, düşünce tarihinde bir geçmişleri ve hukukun

tüm alanlarında geçerli olmasına

140

rağmen pozitif anayasa hukukuna

ait bir kavramdır.

141

Yer almış olduğu anayasaların kendisi bu kavramı

diğer her şeyin önüne koyar. Başka bir ifadeyle, her şeyin ön koşulu sa-

yar.

142

Ancak devletlerin anayasalarına bu şekilde bağlayıcı ve yaygın

bir değer olarak girmesi XX. yüzyılın ortalarında mümkün olmuştur.

Yaşanan iki büyük Dünya Savaşının ortaya çıkardığı yıkımdan ders

alan insanlık, temeli insan onuruna dayalı bir insan hakları düzenini,

barış ve güvenliğin sağlanmasında vazgeçilmez nitelikte görmüş ve

bunu güvence altına almak için çeşitli ulusal ve uluslararası metin-

ler hazırlamıştır. Böylece II. Dünya Savaşı’ndan sonra insan onurunun

başta Birleşmiş Milletler Andlaşması olmak üzere, çeşitli devletlerin

anayasalarınca en üst ilke olarak kabul edildiği yeni bir döneme giril-

136

Doğan, s. 55.

137

Erdoğan, Teori, s. 52.

138

http://www.unicankara.org.tr/doc_pdf/metin134.pdf.

139

Sözleşmeye göre taraf devletler, “İnsan Haklarının insanın doğuştan sahip olduğu

insanlık onurundan türediğini kabul ederek, İnsan Hakları Evrensel Bildirisine

göre, korkudan ve yoksulluktan kurtulma özgürlüğünü kullanabilen özgür insan

idealinin, kişisel ve siyasal haklarla birlikte ekonomik, sosyal ve kültürel haklarını

da kullanabildiği şartların yaratılması halinde gerçekleştirilebileceğini kabul ede-

rek… aşağıdaki hükümlerde andlaşmışlardır.”

140

Gören, İnsan Onuru, s. 25.

141

Starck, İnsan Onuru, s. 73.

142

Lımbach, s. 66.