Background Image
Previous Page  41 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 41 / 617 Next Page
Page Background

Bir Kavram Olarak İnsan Hakları ve Çeşitli Açılardan Sınıflandırılması

40

landırmalarına engel olmadığı gibi; çeşitli açılardan bunun yapılması

bir anlayış kolaylığı,

192

hakların özel gelişimini, belli verilerini, tâbi ol-

dukları hukukî rejimin belirlenmesini sağlamaktadır.

193

a) Klâsik İnsan Hakları Sınıflandırılması: Negatif/Pozitif/

Aktif Statü Hakları

İnsan hakları alanında uzun yıllar yaşanan gelişim ve dönüşüm

sürecinin sonunda demokratik toplumlarda genel kabul gören ve ya-

zılı anayasaların pek çoğunda esas alınan sınıflandırma, George Jel-

linek tarafından ilk baskısı 1893 yılında yapılan

System der subjektiven

Öffentlichen

isimli kitapta, devlet ile birey arasındaki ilişkinin duru-

muna göre, ‘negatif statü hakları’ (devletten yana özgürlük), “pozi-

tif statü hakları” (devletten pozitif edimlerde bulunulmasını isteme

hakkı), “aktif statü hakları” (vatandaşlık hakları) şeklinde üç katego-

ri şeklinde sınıflandırılmıştır.

194

Söz konusu sınıflandırma öğretide

klâsik insan hakları sınıflandırılması olarak nitelenmekte olup Türk

öğretisi tarafından da uzun süre en yaygın kabul gören sınıflandır-

ma olmuştur.

195

1982 Anayasamız da dahil olmak üzere uluslararası

sözleşmelerde de genellikle bu sınıflandırma esas alınmıştır.

196

Bunun

düzenlendiği madde metninden anlaşılabilir. Anayasa bir temel hakkı herkese

tanımak istiyor sadece vatandaşı ile sınırlamak istemiyorsa, “herkes”, “kimse”

gibi terimler kullanmaktadır. Hakkın yükümlüsüne göre ise, devleti ve devlet

iktidarının diğer taşıyıcılarını bağlayan haklar- bireyi kendi özel hukuka ilişkin

işlemlerinde bağlayan haklar şeklinde bir tasnife gidilebilir. 1982 Anayasası’nın

11. maddesine göre Anayasa kurallarından olan temel haklar yasama, yürütme

ve yargı organlarını, idare makamlarını bağlayan temel hukuk kurallarıdır. Te-

mel haklar her ne kadar yapıları ve tarihsel gelişimleri açısından hakkın taşıyıcısı

olan bireyin hakkın asıl yükümlüsü olan devlete karşı ileri sürdüğü haklar olsa

da md.11’deki Anayasa kurallarının kişileri de bağlayan temel hukuk kuralları

olduğu hükmünden, aynı zamanda bireylerin birbirleri ile olan özel hukuk iliş-

kilerini de etkilediği sonucu çıkmaktadır. Zafer Gören, Temel Hak Genel Teorisi,

DEÜHFY, 4. Baskı, İzmir 2000, s. 26.

192

Esra Atalay, “Sanat Özgürlüğü Temel Hakkının Hukuki Niteliği”,

DÜHFD

, C.6,

Sy.1, 2004, s. 46.; Bulut, Sosyal Haklar, s. 25.

193

Atalay, Sanat Özgürlüğü, s. 48.

DÜHFD

, C.6, Sy.1, 2004, s. 46.; Bulut, Sosyal Hak-

lar, s. 25.

194

Yavuz Atar, Türk Anayasa Hukuku, Mimoza Yayınevi, 5. Baskı, Konya 2002, s.

113.; Kapani, Hürriyet, s. 6.; Gözler, s. 507.; Gören, Temel Hak, s. 27.; Caniklioğlu,

s.473.; Erdoğan, Demokrasi, s.185.

195

Algan, s. 38.

196

Şeref İba, Anayasa Hukuku ve Siyasal Kurumlar, Turhan Kitapevi, 2.Baskı, Anka-

ra 2008, s. 100.; Atar, s. 113.