Background Image
Previous Page  52 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 52 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (120)

Mahmut GÖKPINAR

51

Bunlar “insan haklarının üç kuşağı” olarak da adlandırılabilir.

271

Söz

konusu ayrım öğretide, evrim sürecine göre sınıflandırma olarak ad-

landırılmaktadır.

272

Bugüne kadar ortaya çıkmış olan hakları “birinci

kuşak”, “ikinci kuşak”, “üçüncü kuşak” haklar şeklinde üç büyük tas-

nife ayırarak incelemek genel kabul gören bir yaklaşımdır.

273

İnsan haklarının evrimci özelliği, hak ve özgürlüklerin devam

eden süreç olarak dinamik bir yapıya sahip olduğu anlamına gel-

mektedir.

274

Geçmişten içinde yaşadığımız ana kadar gözlenebilen bu

özellik gelecek içinde geçerlidir.

275

Günümüzde hemen hemen her ko-

nunun insan haklarına ilişkin bir yönü keşfedilmekte bu da sürekli

olarak yeni hakları ortaya çıkarmakta,

276

var olanların da değişen ko-

şullara uygun olarak yeniden yorumlanmasını sağlamaktadır.

277

Daha

öncesinde de belirtildiği gibi insan haklarının bir ‘ulaşılacak hedefler

programı’

278

olduğu gerçeği dikkate alındığında insan hakları olarak

ileri sürülen haklar listesinin, değişen zaman ve koşullara bağlı ola-

rak değişip gelişeceği görülecektir. Bu da kuramsal olarak konjonktü-

re bağlı bir şekilde yeni insan haklarından ve hattâ yeni kuşaklardan

bahsedilmesini mümkün hale getirmektedir.

279

Diğer taraftan insan hakları kuşakları birbiri ile mantıksal bir

ilişki içindedirler. Birbirlerinin üzerinde ve birbirlerine bağlı olarak

yükselmişlerdir.

280

Aynı uygarlık sisteminin parçaları olup, her bir

271

Kaboğlu, İnsan Hakları, s. 122.

272

Kaboğlu, Genel Esaslar, s. 225.

273

Uygun, Kuram, s.15; Eroğlu, s. 7.; Bunun üç önemli nedeninin olduğu belirtil-

mektedir:1) Söz konusu sınıflandırma, daha öncesinde de ifade edildiği gibi insan

hakları kuram ve uygulamasının tarihsel gelişimi ile paralellik göstermektedir. 2)

Hakların oluşum sürecindeki toplumsal dinamiklerin daha iyi anlaşılmasını ko-

laylaştırmaktadır. 3) Bu sınıflandırma, hakların nitelikleri dikkate alınarak yapıla-

cak bir başka sınıflandırma ile belli ölçülerde örtüşmektedir. Uygun, Kuram, s. 16.

274

Ö. İbrahim Kaboğlu, “Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar”, İçinde: Uluslararası

Anayasa Hukuku Kurultayı, Ankara 2001, s. 104.; Aslan, Gelişim Hakkı, s. 32.

275

Kaboğlu, Genel Esaslar, s. 225.

276

Atalay, Sanat Özgürlüğü, s. 47.; Kaboğlu, İnsan Hakları, s. 121.

277

Algan, s. 46.

278

Kapani, Hürriyet, s. 14.

279

Algan, s .47. Başka bir ifadeyle, hak ve özgürlüklerin gelişime açık yönünü yansı-

tan, kuşaklara göre sınıflandırmanın önü açıktır. Gelecekte ortaya çıkıp tanınacak

olan insan hakları yeni bir kuşak olarak incelenebilecektir. Örneğin tıp biliminde

yaşanan kimi gelişmeleri dikkate alan bazı görüşlerde, bu çerçevede dördüncü

kuşak haklardan bahsedilmektedir. Kaboğlu, Genel Esaslar, s. 225.

280

Algan, s. 47.