Background Image
Previous Page  578 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 578 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (120) 

Cengiz OTACI

577

olmadığı, hüküm ve sonuç doğurmadığı, uyulmayı hak edecek adalet

içeriğinden yoksunluğu ileri sürülerek yok hükmünde olduğu kabul

edilir. Kanuna kayıtsız kalma ise bir yönüyle kanunun varlığından ha-

berdar olmama gibi bilgisizliği temsil ederken diğer yönüyle varlığın-

dan haberdar olunan kanunu görmezden gelme, üzerini kapatma ve

bu şekilde uygulamaktan kaçınmadır. Direnme; varlığı bilinen ancak

haklı gerekçelerle uygulanmak istenmeyen bir kanunun bilinçli bir

tercihle reddidir. Bilinçli tercihle redde konu olan kanun, demokratik

toplum değerlerine aykırıdır, tabii hukukun sağladığı insan haklarına

dayanan argümanlarla bu kanuna karşı durulması gerekir.

Genel anlamda direnme hakkı, insan haklarına dayalı demokratik

bir toplumda dahi kanunların ahlaken gayrı meşru olabileceği ihtima-

linden doğmaktadır. Kanunlara uymak ve uygulamak için var olan

haklı sebepler, kanunun açıkça insan haklarını ihlal ettiği durumda

uymamak ve uygulamamak için de geçerlidir. Kanun yapma yetkisi-

nin kötüye kullanılması ile oluşan çöküntü zamanları, tabii hukukun

önemini ve ölmezliğini bir kez daha gündeme taşımakta,

10

demokratik

bir toplumun ortak değerlerini, adalet duygusunu koruma amacıyla

kanuna direnmenin en önemli entelektüel silahı haline gelmektedir.

Hâkimin uygulamama şeklindeki direnme hakkını kullanarak,

uygulamakla görevli olduğu kanuna itaat etmeyip gereklerini yerine

getirmeyerek şekli olarak bir normu (muhtemelen görevde yetkiyi kö-

tüye kullanma) ihlal ettiği ileri sürülebilir. Ancak hakim, normu uy-

gulamayarak daha üstün olan adalet, eşitlik, insan hakları gibi değer-

leri korumak adına adalet içeriğinden yoksun kanunu uygulamama

görevini yerine getirmektedir. Bu nedenle adalet içeriğinden yoksun

kanunu uygulamamak değil, uygulamak görevde yetkiyi kötüye kul-

lanma olur. Hak ve özgürlükleri sınırlayan, kaldıran ya da askıya alan

kanunlar, zaafa uğrattıkları hak ve özgürlüklerin içeriği, anlamı ve

önemi ışığında değerlendirilir.

11

“İstisnanın kurala arzı” olarak adlan-

dırabileceğimiz bu yöntem, istisnanın kural karşısında meşruluğunu

ve geçerliliğini test etmemize yardım eder. Hâkimin direnme hakkı,

istisnanın kurala arzıdır.

10

Nişancı, s. 257, 262, 263

11

Ökçesiz, Sonbahara s. 34 vd