

Hukuka Rağmen Kanun, Hâkimin Direnme Hakkı ya da Radbruch Formülünü Hatırlamak
582
devletine bakışıyla sorunlu bir alanda durmaktadır. Hukuk devletini
ihmal eden hatta öteleyen bu bakışı nedeniyle hukuki pozitivizm, to-
taliter rejimlere katkısı nedeni ile eleştirilmiştir. Kanundan kaynakla-
nan şiddeti ve haksızlığı önlemede yetersiz kalmıştır. Hukuki poziti-
vizm, adil olmayan hukuka karşı direnmenin temellerini hazırlamak
görevini yerine getirememiştir. Adil olmayan kanunlara itaat soru-
nunu açık bırakıp, otoriter rejimin önemli bir silâhını elinden alması
gerekirken bunu yapmamıştır. Hukuki pozitivizm, hukuk kuralının
geçerliği ile adaleti birbirinden ayırabilseydi, her türlü hukuk kuralına
uymayı ahlâki bir borç haline getiren anlayışı önleyebilirdi. Hukuki
pozitivizmin, kanunlara şartsız itaat anlamına geldiği kabul edildi-
ğinde, Almanya’daki hukukçuların Hitler rejime nasıl boyun eğdiğini
anlamak mümkün olabilir.
24
Hukuki pozitivizmin, hukukun kaynağı olarak pozitif düzenle-
meleri görmesi, hukukun haktan değil emretme gücünden çıkacağını
ifade etmesi, hukukun kendisinden başka kaynağı olmadığını, kendi
kendini var ettiği ve yine kendine dayandığını kabul etmektir. Nazi
hukuk sistemi örneğinde görüldüğü gibi adalet içeriğinden yoksun
olup olmadığı ya da haksızlık kaynağı haline gelip gelmediğine bakıl-
maksızın, sadece şeklen var olmanın, bir düzenlemeyi hukuk kuralı
yapmaya yeterli olmadığı ortaya çıkmaktadır. Kanun, haksızlığı meş-
ru gösterme amacına yönelmişse, uyulması ve uygulanması gereken
bir hukuk olarak kabulü güçtür.
25
II) Tabii Hukukun Yükselişi
Modern devlet, kaynağı ve meşruiyet alanı kendi değerler dizisi
dışından beslenen tabii hukuku şüphesiz ki kabul etmeyecekti. Felsefe,
siyaset bilimi ve sosyolojinin de yardımı ile tabii hukuku gözden dü-
şürmek için iki önemli argüman kullanıldı; felsefesi pozitivizmin do-
24
Selahattin Keyman, “Hukuki Pozitivizm”,
AÜHDF
, 1978, c. 35, sy 1-4, s. 35 ;
Wacks’a göre, kanunların adalet içeriğinden yoksun olma ihtimali, baskın ve be-
lirleyici karakterine rağmen hukuki pozitivizmde de kabul edilmiştir. Bentham ve
Austin gibi hukuki pozitivizmi savunanlar, iyiye doğru değişimi teşvik edecekse
kötü kanunlara itaatsizliğin meşru olduğu görüşündedir. Raymond Wacks, Hu-
kuk Felsefesine Kısa Bir Giriş, İstanbul 2013, Tekin Yay, Terc, Engin Arıkan, s. 18
25
Harun Tepe, “Değerlerden Bağımsız Bir Hukuk Mümkün Müdür?, Hukukun Etik
Temelleri”, Ankara Barosu Hukuk Kurultayı, 2006, c. 2, 173