

Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Türk Anayasa Mahkemesi’nin Basın Özgürlüğüne...
92
ları Mahkemesi’nin (AİHM) Glimmerveen ve Hagenbeek / Hollanda
davası dikkat çekici niteliktedir. Söz konusu davada, dağıttıkları bil-
diriler nedeniyle ırk ayrımcılığı yapmakla suçlanıp mahkum edilen
kişilerin başvurularını, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin (AİHS)
17. maddesinde yer alan “
Sözleşme hükümlerinden hiçbiri bir devlete, top-
luluğa veya bir kişiye sözleşmede tanınan hak ve özgürlüklerin yok edilmesine
veya burada öngörüldüğünden daha geniş ölçüde sınırlamalara uğratılmasına
yönelik bir etkinliğe girişme ya da eylemde bulunma hakkını sağlar biçimde
yorumlanamaz
”
20
şeklindeki hükme dayanarak kabul edilemez bul-
muştur.
Hemen hemen tüm anayasalarda ve uluslararası sözlesmelerde
basın özgürlügünün hangi nedenlerle sınırlandırılabilecegi düzenlen-
miştir. Anayasamızın basın özgürlüğünün düzenlendiği 28. madde-
sinin 3. fıkrasında basın özgürlüğünün sınırlanmasında, Anayasa’nın
26. ve 27. maddeleri hükümlerinin uygulanacağı ifade edilmiştir. 26.
maddenin 2. fıkrasında bu özgürlüklerin milli güvenlik, kamu düze-
ni, kamu güvenliği, Cumhuriyetin temel nitelikleri ve Devletin ülkesi
ve milleti ile bölünmez bütünlüğünün korunması, suçların önlenme-
si, suçluların cezalandırılması, Devlet sırrı olarak usulünce belirtilmiş
bilgilerin açıklanmaması, başkalarının şöhret veya haklarının, özel
ve aile hayatlarının yahut kanunun öngördüğü meslek sırlarının ko-
runması veya yargılama görevinin gereğine uygun olarak yerine ge-
tirilmesi amaçlarıyla sınırlanabileceği hükme bağlanmıştır. Ayrıca 27.
maddenin 2. fıkrası gereği olarak basın özgürlüğü, Anayasa’nın 1., 2.
ve 3. maddeleri hükümlerinin değiştirilmesi maksadıyla kullanılama-
yacaktır. Dolayısıyla, söz konusu maddeler de basın özgürlüğünün sı-
nırı olarak belirmektedir. 5187 sayılı Basın Kanunu’nun 3. maddesinin
2. fıkrasında da basın özgürlüğünün sınırlandırılmasına ilişkin bir
hüküm bulunmaktadır. Buna göre, “
Basın özgürlüğünün kullanılması an-
cak demokratik bir toplumun gereklerine uygun olarak; başkalarının şöhret ve
haklarının, toplum sağlığının ve ahlakının, milli güvenlik, kamu düzeni, kamu
güvenliği ve toprak bütünlüğünün korunması, Devlet sırlarının açıklanması-
nın veya suç işlenmesinin önlenmesi, yargı gücünün otorite ve tarafsızlığının
20
Glimmerveen & Hagenbeek/Hollanda Davası,
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-74187#{%22item
id%22:[%22001-74187%22]}, s. 194-195.