Background Image
Previous Page  94 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 94 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (120)

Peri URAN

93

sağlanması amacıyla sınırlanabilir.

21

Basın Kanunu’ndaki bu düzenleme

AİHS 10. maddesinin 2. fıkrasındaki sınırlandırma nedenlerine pa-

ralellik göstermektedir. Her ne kadar AİHS basın özgürlüğünü ifade

özgürlüğü içerisinde 10. maddesinde değerlendirmiş ve düzenlemişse

de, 10. madde kapsamında yapılan şikayet ve başvuruların büyük bö-

lümünün konusunu basın özgürlüğünün oluşturması dikkate değer-

dir. Söz konusu maddeye göre “

1. Herkes görüşlerini açıklama ve anlatım

özgürlüğüne sahiptir. Bu hak, kanaat özgürlüğü ile kamu otoritelerinin müda-

halesi ve ülke sınırları söz konusu olmaksızın haber veya fikir almak ve vermek

özgürlüğünü de içerir. Bu madde, devletlerin radyo, televizyon ve sinema işlet-

melerini bir izin rejimine bağlı tutmalarına engel değildir. 2. Kullanılması gö-

rev ve sorumluluk yükleyen bu özgürlükler, demokratik bir toplumda, zorun-

lu tedbirler niteliğinde olarak, ulusal güvenliğin, toprak bütünlüğünün veya

kamu emniyetinin korunması, kamu düzeninin sağlanması ve suç işlenmesi-

nin önlenmesi, sağlığın veya ahlakın, başkalarının şöhret ve haklarının korun-

ması, veya yargı gücünün otorite ve tarafsızlığının sağlanması için yasayla

öngörülen bazı biçim koşullarına, sınırlamalara ve yaptırımlara bağlanabilir.

Gerek 1982 Anayasası’nın 26 ve 28. maddesi, gerek Avrupa İnsan

Hakları Sözleşmesi’nin 10. maddesi, gerekse Avrupa İnsan Hakları

Mahkemesi’nin kararları dikkate alındığında basın özgürlüğünün sı-

nırlarını, “

ba

ş

kalarının

ş

öhret ve haklarının korunması

,

devletin ve toplu-

mun korunması

ve “

ahlakın korunması

olmak üzere üç genel kategori

altında toplamanın mümkün olduğu ileri sürülmektedir.

22

III. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin Basın Özgürlüğüne

İlişkin Çeşitli Kararları

Anayasanın 90. maddesi’ne göre, usulüne göre yürürlüğe konul-

muş temel hak ve özgürlüklere ilişkin milletlerarası antlaşmalarla ka-

nunların aynı konuda farklı hükümler içermesi nedeniyle çıkabilecek

uyuşmazlıklarda milletlerarası antlaşma hükümleri esas alınacaktır.

Anayasanın 90. maddesi gereği, AİHS iç hukukumuzun bir parçası

haline gelmiş, AİHS’nin esas uygulayıcısı ve içtihat mercii olan AİHM

21

Türk Ceza Kanunu ve Terörle Mücadele Kanunu’nda da basın özgürlügünü

sınırlayan hükümler yer almaktadır.

22

Yasar Salihpaşaoğlu, Türkiye’de Basın Özgürlügü, Seçkin Yayınevi, Ankara, 2007,

s. 44.