

Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokma Suçu (TCK m. 179)
172
istinaden, belirli bir davranışın beraberinde bir tehlikeyi getirdiği var-
sayılır; bu bakımdan, tipik davranışın varlığı tespit edildikten sonra,
hâkimin, böyle bir tehlikenin somut olayda gerçekten doğup doğmadı-
ğını tespit etmesi gerekmez.
74
TCK m. 179/3 açısından da, başkalarının
hayat, sağlık veya malvarlığı bakımından somut bir tehlike doğmuş
olması şart değildir.
75
Ayrıca, kesintisiz bir suç söz konusudur.
76
Bilindiği gibi, bu tür
suçlarda, tipik hareketin yapılmasıyla suç tamamlanır, ancak sona
ermez (bitmez).
77
Burada da aracın kullanılmasıyla suç tamamlanır;
kullanmanın bırakılmasıyla da suç sona erer.
Vurgulanması gereken husus, suçun oluşması için alkol veya
uyuşturucu maddenin sırf kullanılmış olmasının her zaman yeterli
olmadığıdır.
78
Yargıtay’ın da vurguladığı ve madde gerekçesinde ifade
edildiği üzere, kişinin emniyetli şekilde araç kullanamayacak durum-
da olduğunun her somut olayda saptanması zorunludur.
79
Bu nedenle,
sikül, s. 8; Çakmut, s. 782; Centel, s. 158; Kılıçarslan İsfen, s. 73. Aynı yönde Yar.
2.CD., 8.2.2010, 1915/2968 (aktaran Çınar, Fasikül, s. 8). Alman Hukuku bakımın-
dan aynı yönde Heinrich, kn. 164. Somut tehlike suçunun düzenlendiğine dair
hatalı görüş için bkz. Malkoç, s. 1189; Parlar/Hatipoğlu, s. 1362.
74
Fiandaca/Musco, s. 204; Mantovani, s. 210.
75
“Oluş ve dosya içeriğine göre, Sanığın olay günü alkollü olarak cadde üzerindeki
taksi durağında park halinde duran ticari taksiyi, sahibinden habersiz çalıştırıp
yola çıktığı, Sıtkıpaşa caddesine dönüş yapmak istediği sırada yaya kaldırımına
çarptıktan sonra direksiyonu toplayarak aynı caddeyi takiben, Yılmaz Akpınar
bulvarına doğru seyir halinde iken trafiğe kapalı ve yol yapımının devam etti-
ği olay mahallinde aracın ön tanpon ve çamurluk kısmıyla asfalt yığınına çar-
pıp bunların üzerinden ilerdeki kum yığınının üzerine çıkarak tek taraflı kazaya
sebebiyet verdiği olayda, alınan doktor raporunda sanığın orta derecede alkollü
olduğunun belirtilmesi ve trafik görevlileri tarafından tutulan 15.11.2005 tarihli
tutanağa göre alkolün etkisiyle güvenli sürüş melekelerini kaybetmiş ve emniyetli
bir şekilde araç sevk ve idare edemeyecek durumda olmasına rağmen araç kul-
landığının tespit edildiğinin belirtilmesi karşısında sanığa atılı trafik güvenliğini
tehlikeye sokmak suçunun unsurları itibariyle oluştuğu gözetilmeden, mahkumi-
yeti yerine, yolun trafiğe kapalı olması nedeniyle trafiğin güvenliğinin tehlikeye
düşürülmesinden bahsedilemeyeceği ve sanığın kendisinin yaralandığı olayda,
kast veya olası kastın oluşmayacağı şeklindeki yasal ve yeterli olmayan gerek-
çelerle beraatine karar verilmesi” (bozmayı gerektirmiştir),
Yar.2.CD., 21.3.2011,
38665/5696.
76
Soyer Güleç, s. 172.
77
Artuk/Gökcen/Yenidünya, Ceza Genel, s. 243; Centel/Zafer/Çakmut, Ceza Ge-
nel, s. 252; Özbek ve diğerleri, Ceza Genel, s. 240; Koca/Üzülmez, s. 116.
78
Çınar, Sempozyum, s. 672; Parlar/Hatipoğlu, s. 1363.
79
Yar.CGK, 22.5.2007, 2-103/111: “Görüldüğü gibi, dosya kapsamından sanığın al-