![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0177.png)
Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokma Suçu (TCK m. 179)
176
Bir yandan, bilimsel çalışmalar, sürücülerin kullanabileceği aza-
mi alkol miktarını düşürmenin, alkollü sürücülerin karıştığı ölümlü
kaza oranlarını azaltmakta etkin olduğunu kanıtlamıştır.
92
Hatta 21
yaşın altındaki gençler bakımından “sıfır tolerans” politikası uygulan-
masının etkili olduğunu gösteren çalışmalar mevcuttur.
93
Fakat KTK
açısından öngörülen limit ayrı, belirli limiti aşanların otomatikman
ceza yaptırımına tâbi olması başkadır. Zira her insan açısından ve her
zaman, emniyetli sürüş kabiliyetinin
kaybedildiğini
içtihat yoluyla ka-
bul etmek için, alkol oranı 1,00 promilin üstünde olan
hiçbir
insanın
hiçbir zaman
güvenli araç süremediğinin mutlak bir bilimsel gerçek
olarak kanıtlanmış olması gerekir. Oysa, Adli Tıp Kurumu 5. İhtisas
Kurulu’na göre, bu durumdaki sürücülerin “bireysel farklılıkları orta-
dan kaldırabilecek ölçüde alkollü olduğunu ve bu seviyede alkol tesiri
altındaki sürücülerin hemen tümünün emniyetli sürüş yeteneğinin
olumsuz olarak etkilendiğinin kabulü” gerekmektedir.
94
Görüldüğü
gibi,
argumentum a contrario
, sürüş yeteneği olumsuz etkilenmeyen sü-
rücüler de olabilmektedir, zira sürücülerin “hemen tümü”nden bahse-
dilmektedir. Kaldı ki, “olumsuz etkilenme” ile “emniyetli süremeye-
cek durumda olmak” da farklı kavramlar olsa gerek. Yargıtay’da Adli
Bilimciler Derneği’nce gerçekleştirilen çalıştayın sonuç raporunda
da,
95
kandaki alkol miktarının kişi davranışlarına ve sürüş güvenliği-
ne etkisine dair birçok değişik sınıflandırma yapıldığı görülmektedir;
fakat, alkol oranı 1,00 promilin üstünde çıkan herkesin,
istisnasız
ve
mutlak olarak
güvenli araç kullanmasının olanaksız olduğuna dair bir
veriye
işaret edilmemektedir; sadece sonuç kısmında böyle bir limit uy-
gulanması konusundaki
değerlendirme
aktarılmaktadır. Keza, Alman
92
Bkz. örneğin, James C. Fell & Robert B. Voas, “The effectiveness of reducing illegal
blood alcohol concentration (BAC) limits for driving: Evidence for lowering the
limit to .05 BAC”,
Journal of Safety Research,
Vol. 37 (2006), s. 233–243; Alexander C.
Wagenaar, Mildred M. Maldonado-Molina, Linan Ma, Amy L. Tobler & Kelli A.
Komro, “Effects of Legal BAC Limits on Fatal Crash Involvement: Analyses of 28
States from 1976 through 2002”,
Journal of Safety Research
Vol. 38 (2007), s. 493–499.
93
Raymond C. Pecka/Michael A. Gebers/Robert B. Voas/Eduardo Romano, “The
relationship between blood alcohol concentration (BAC), age, and crash risk”,
Jo-
urnal of Safety Research
, Vol. 39 (2008), s. 317-318.
94
Faruk Aşçıoğlu/Belkıs Yapar/Aliye Tütüncüler/Ahmet Belce, “Trafik Güvenliğini
Tehlikeye Sokma Suçu Açısından Alkol”,
Adli Tıp Dergisi
2009; 23(3), s. 15.
95
Bkz. “Türk Ceza Yasasına Göre Alkollü Araç Kullanmanın Güvenli Sürüş Yetene-
ğine Etkileri Çalıştayı” Sonuç Bildirgesi, özellikle s. 10. Kıyaslayınız Soyer Güleç,
s. 176.