Previous Page  176 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 176 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (121)

R. Murat ÖNOK

175

almış olmasına rağmen düzgün araba kullanamayan kişiyi ise bu kap-

samda görmemek gerekir. Kendisine verilen ehliyet, sürücünün kendi

sürüş kabiliyetine dair sübjektif değerlendirmesi ne olursa olsun; ob-

jektif olarak bu yeterliliği haiz görüldüğünün resmi ispatıdır. Böyle bir

sürücünün eylemini tipik bir haksızlık olarak görmek mümkün olma-

dığı gibi, haksızlık bilincinin (m. 30/4) olduğunu da söylemek olanaklı

gözükmemektedir. Bunun istisnası, yukarıda izah ettiğimiz, zamanla

meydana gelen duyu ve işlev azalması veya kaybı durumudur.

Alkol etkisi bakımından, KTK’nın uygulanmasına dair Yönetmelik-

te idari para cezası tatbiki için öngörülen limit (0,50 promil)

87

(Yönetme-

lik m. 97), TCK m. 179/3’ün uygulanması açısından belirleyici değildir.

88

Yargıtay uygulamasında, alkollü yakalanan sürücünün alkol testinde

çıkan promil oranına göre ayrım yapılmaktadır. Promil oranı 1,00’ün üs-

tündeyse, m. 179/3’teki suçun oluştuğu kabul edilmektedir;

89

güvenli sü-

rüş yeteneğinin kaybedildiğini gösteren, dışa yansıyan bulgular ayrıca

aranmamaktadır. Bu doğrultuda, KTK m. 48/6’ya da, 1,00 promilin üze-

rinde alkollü olan sürücülere TCK m. 179/3’ün uygulanacağına dair hü-

küm eklenmiştir.

90

Mahkûmiyet için alkol oranının tespiti yeterli olacak,

ayrıca hiçbir inceleme (ve bu arada Adli Tıp raporu) gerekmeyecektir.

Belirtelim ki, alkol testi sonucu 1,00 promilin üstünde çıkan sürü-

cünün “emniyetli bir şekilde araç sevk ve idare edemeyecek” durumda

olduğunun mutlak bir karine olarak kabulünü

91

ceza hukuku ilkeleriy-

le bağdaşmak zor gözükmektedir.

87

Medyada ve hatta Yargıtay kararlarında bu miktar “50 promil” olarak belirtilse

de, aslında doğrusu “0,50” promildir. Bunun anlamı ise 100 cc kanda %0,5 ora-

nında etil alkol bulunmasıdır. ABD ve İngiltere’de bu oran “BAC” (blood alcohol

concentration – kanda alkol yoğunluğu) kısaltmasıyla belirtilmekte ve 0,50 pro-

mil, “0.05 BAC”a tekabül etmektedir.

88

Çınar, Fasikül, s. 11; Çınar, Sempozyum, s. 674; Çakmut, s. 782; Centel, s. 160; Me-

ran, s. 918; Yaşar/Gökcan/Artuç, s. 4966. Aksi yönde Koca, s. 109; Malkoç, s. 1183.

89

Fakat bu oranın motorlu taşıta ilişkin yerleşik içtihatta kabul edildiğine dikkat

edilmelidir. Örneğin, Almanya’da, bisiklet için daha yüksek bir oran (1,6) aran-

maktadır (Çınar, Fasikül, s. 14; Fahl (çev. Çakmut), s. 107).

90

4/5/2013 tarihli ve 6487 sayılı Kanun’un 19. maddesi.

91

Bu şekilde, içtihat yoluyla, “varsayılan tehlike suçu” (reati di pericolo presunto)

yaratılmıştır. Doktrinde, bu tür tehlike suçuna, soyut ve somut tehlike suçlarının

yanında, üçüncü bir kategori olarak yer verilmektedir (Mantovani, s. 210). Bu tür

suçlarda, belirli bir davranışta mündemiç bir tehlike söz konusu olmasa da, hu-

kuk bunun varlığını kabul eder; bu bakımdan, bu tehlikenin somut olayda var

olmadığını ispat etmek de mümkün olmaz (age, s. 211).