Previous Page  181 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 181 / 473 Next Page
Page Background

Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokma Suçu (TCK m. 179)

180

Gerek TCK m. 179/1 gerekse TCK m. 179/2 bakımından, hükümde

aranan tehlikeyi “objektif cezalandırılabilme şartı” olarak değil, suçun

bir unsuru (“netice”) olarak kabul etmek gerekir.

109

Buna bağlı olarak

da, failin kastı, bu tehlikeyi kapsamalıdır.

110

Yar.CGK, tehlikenin mey-

dana gelmesinin hukuki niteliği üzerinde durmaksızın, kastın bunu

kapsaması gerektiği yönünde karar vermiştir.

111

Fakat bu içtihattan,

başkalarının hayat, sağlık ya da malvarlığı bakımından tehlikeye ne-

den olmanın unsur olarak mütalaa edildiği anlaşılmaktadır; aksi du-

rumda, bunun objektif cezalandırılabilme şartı olarak görülmesi duru-

munda, failin kastının bunu kapsamasını aramak mümkün olmazdı.

112

109

Aynı yönde Soyer Güleç, s. 181; Doğan, TAAD, s. 185; Hafızoğulları/Özen, Özel

Hükümler, s. 8. Aksi görüşte Mehmet Emin Artuk/Mehmet Emin Alşahin, “Ob-

jektif Cezalandırılabilme Şartı ve Zamanaşımı”,

MÜHF Hukuk Araştırmaları Der-

gisi

, Yıl: 2013, Cilt: 19, Sayı: 2

(Prof.Dr.

Nur Centel’e Armağan), İstanbul, 2013, s.

28; Artuk/Gökcen/Yenidünya, Ceza Özel, s. 450; Özgenç, s. 610; Demirbaş, s. 532;

Koca/Üzülmez, s. 351; Zeynel Temel Kangal,, “Cezalandırılabilirliğin Objektif

Koşulları”, İÜHFM, C. LXVIII, S.1-2, 2010, s. 162.

110

Yaşar/Gökcan/Artuç, s. 4972; Kılıçarslan İsfen, s. 85.

111

“Trafik güvenliğini tehlikeye sokma suçunun kanunda kasıtlı bir suç olarak dü-

zenlenmesi ve ancak kasten işlenebilmesi karşısında, söz konusu suçun oluşabil-

mesi için, failin tehlikeli sevk ve idaresinin kasti ve iradi davranıştan ileri gelme-

si gerekmektedir. Failin genel kasıtla hareket etmesi yeterli olup saik (özel kast)

aranmamıştır. Ancak sanığın kastının, fiilinin başkalarının hayat, sağlık ya da

malvarlığı bakımından tehlikeye neden olabileceğini kapsaması gerekir. Aracın

tehlikeli olabilecek şekilde sevk ve idare edilmesi, çoğu zaman bir trafik kuralına

da aykırılık oluşturmaktadır. Failin bir trafik kuralını bilinçli olarak ihlâl etmesi

durumunda kasıt unsuru gerçekleşecektir. Kural ihlâlinin kasta ya da en azın-

dan olası kasta değil taksire dayanması, başka bir anlatımla dikkatsiz ve tedbirsiz

davranışlarının herhangi bir tehlikeye yol açması halinde kasıt unsurunun ger-

çekleşmemesi nedeniyle bu suç oluşmayacak, kuralın kasta değil taksire dayalı

olarak ihlâli neticesinde ölüm veya herhangi bir yaralanma meydana gelmiş ise

fiil yalnızca taksirle öldürme ya da yaralama suçunu teşkil edecektir (...)Sevk ve

idaresindeki araçla ışık kontrollü dörtlü dönel kavşağa gelen ve yeşil ışık ile bir-

likte kavşağa giren, ancak sola dönüşte bulunan ve kendi istikametine kırmızı

yanmakta olan ışıklı işaret cihazını fark etmeyerek, mağdurun aracının yoluna

girip, maddi hasarlı ve yaralamalı trafik kazasına neden olan, tüm aşamalarda

kavşak içerisindeki trafik ışığını fark etmediğini savunan ve bu savunmasının

aksini ispatlayacak, her türlü şüpheden uzak, kesin ve inandırıcı bir delil elde

edilemeyen sanığın eylemi, somut olayda basit tıbbi müdahale ile giderilecek ni-

telikte yaralanan mağdurların şikâyetçi olmamaları nedeniyle taksirle yaralama

suçunu oluşturmadığı gibi kasten hareket etmemiş olması nedeniyle trafik gü-

venliğini tehlikeye sokma suçunu da oluşturmayacağından...”, Yar.CGK, 4.2.2014,

12-1566/32

(www.kazanci.com.tr

).

112

Öztürk/Erdem, kn. 222; İçel, s. 212; Artuk/Gökcen/Yenidünya, Ceza Genel, s.

541; Centel/Zafer/Çakmut, Ceza Genel, s. 204; Toroslu, s. 446; Demirbaş, s. 204;

Özgenç, s. 235; Hakeri, s. 299; Özbek ve diğerleri, Ceza Genel s. 468; Koca/Üzül-

mez, s. 347-348;