Previous Page  361 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 361 / 473 Next Page
Page Background

Komisyon ve Genel Kurul Tutanaklarına Yansıyan Meclis İradesi Işığında ...

360

Alp’e göre

TBMM’de yasalaşma safhasında değişiklik kayıtlarına

yer veren ikinci fıkranın kaldırılması, değişiklik kayıtlarını yasakla-

mak değil, sadece değişiklik kayıtlarının denetimsiz kalmalarını ön-

lemek iradesi şeklinde yorumlanmalıdır. Yasa koyucunun bu hükmü

çıkartarak sadece değişikliği saklı tutma kayıtlarının her koşulda ge-

çerli kabul edilmeleri ve denetimsiz kalmalarını istemediği, bu sonuca

imkân verdiği düşünülen hükmü sakıncalı bulduğu sonucu çıkartıla-

bilir.

70

Dolayısıyla Taslaktaki söz konusu fıkranın yasaya alınmaması-

na bunu aşan bir anlam vermek doğru olmaz.

71

Diğer sözleşme türleri

için açıkça değişiklik kayıtlarına dair yasal bir düzenleme yapmayan

yasa koyucunun bu sözleşme türünde de değişiklik kayıtlarını yasak-

lamadığı açıktır. Bu itibarla sözleşme özgürlüğü kapsamında tarafların

değişiklik kayıtlarını geçerli olarak sözleşmeye koyabileceklerini ka-

bul etmek gerekir.

72

Ancak Alp’e göre de saklı kayıtlarla işverene sınır-

sız yetkilerin tanınması ve işçinin tamamen korunmasız bırakılması

düşünülemeyeceğinden

73

değişiklik kayıtları şekil ve içerik denetimi-

ne tabi tutulmalıdır. Öncelikle şekli denetim yapılmalı, bu kapsamda

değişiklik kayıtlarının açıklık ilkesine uygunluğu, özellikle tek yan-

lı değişiklik yetkisinin konusu, kullanılma nedenleri ve kullanılacak

durumların kayıtta yer aldığı denetlenmelidir.

74

İçerik bakımından da

değişiklik kayıtları sınırlamaya tabi tutulmalı; içerik denetimini, kul-

lanım-hakkaniyet denetimi izlemelidir.

75

Yenisey

’e

göre de, kanunların yorumunda Meclisteki çalışmalar

bağlayıcı bir nitelik taşımayıp objektif yorum yöntemi esastır. Bu ne-

denle bu değişiklik yetkisinin Meclis çalışmalarında metinden çıka-

rılması bir yasağın iradesi olarak değerlendirilmemelidir. Tarafların

açık bir düzenleme ile ister sözleşme yapılırken ister sonradan tek

taraflı değişiklik yapma hakkını saklı tutmasına hukuken bir engel

bulunmamaktadır. Değişiklik yetkisinin saklı tutulmasında asıl sorun

sözleşmenin kurulması aşamasında işverenin kendi menfaatleri doğ-

rultusundaki kayıtların işçiye dikte edilmesinde ortaya çıkmaktadır.

70

Alp, İş Sözleşmesinin Değiştirilmesi 2005, s.257

71

Alp, İş Sözleşmesinin Değiştirilmesi 2005, s.257

72

Alp, İş Sözleşmesinin Değiştirilmesi 2005, s.257; Aynı yazar, “İçerik Denetimi”,

s.39; Aynı görüşte: Tulukcu, “Esaslı Değişiklik”,

s.1135

73

Alp, İş Sözleşmesinin Değiştirilmesi 2005, s.244,259

74

Alp, “İş Sözleşmesinin Değiştirilmesi”, s.74; Aynı yazar, “İçerik Denetimi”, s.51

75

Alp, “İçerik Denetimi”, s.51; Aynı yazar, “İş Sözleşmesinin Değiştirilmesi”, s.76