

Komisyon ve Genel Kurul Tutanaklarına Yansıyan Meclis İradesi Işığında ...
360
Alp’e göre
TBMM’de yasalaşma safhasında değişiklik kayıtlarına
yer veren ikinci fıkranın kaldırılması, değişiklik kayıtlarını yasakla-
mak değil, sadece değişiklik kayıtlarının denetimsiz kalmalarını ön-
lemek iradesi şeklinde yorumlanmalıdır. Yasa koyucunun bu hükmü
çıkartarak sadece değişikliği saklı tutma kayıtlarının her koşulda ge-
çerli kabul edilmeleri ve denetimsiz kalmalarını istemediği, bu sonuca
imkân verdiği düşünülen hükmü sakıncalı bulduğu sonucu çıkartıla-
bilir.
70
Dolayısıyla Taslaktaki söz konusu fıkranın yasaya alınmaması-
na bunu aşan bir anlam vermek doğru olmaz.
71
Diğer sözleşme türleri
için açıkça değişiklik kayıtlarına dair yasal bir düzenleme yapmayan
yasa koyucunun bu sözleşme türünde de değişiklik kayıtlarını yasak-
lamadığı açıktır. Bu itibarla sözleşme özgürlüğü kapsamında tarafların
değişiklik kayıtlarını geçerli olarak sözleşmeye koyabileceklerini ka-
bul etmek gerekir.
72
Ancak Alp’e göre de saklı kayıtlarla işverene sınır-
sız yetkilerin tanınması ve işçinin tamamen korunmasız bırakılması
düşünülemeyeceğinden
73
değişiklik kayıtları şekil ve içerik denetimi-
ne tabi tutulmalıdır. Öncelikle şekli denetim yapılmalı, bu kapsamda
değişiklik kayıtlarının açıklık ilkesine uygunluğu, özellikle tek yan-
lı değişiklik yetkisinin konusu, kullanılma nedenleri ve kullanılacak
durumların kayıtta yer aldığı denetlenmelidir.
74
İçerik bakımından da
değişiklik kayıtları sınırlamaya tabi tutulmalı; içerik denetimini, kul-
lanım-hakkaniyet denetimi izlemelidir.
75
Yenisey
’e
göre de, kanunların yorumunda Meclisteki çalışmalar
bağlayıcı bir nitelik taşımayıp objektif yorum yöntemi esastır. Bu ne-
denle bu değişiklik yetkisinin Meclis çalışmalarında metinden çıka-
rılması bir yasağın iradesi olarak değerlendirilmemelidir. Tarafların
açık bir düzenleme ile ister sözleşme yapılırken ister sonradan tek
taraflı değişiklik yapma hakkını saklı tutmasına hukuken bir engel
bulunmamaktadır. Değişiklik yetkisinin saklı tutulmasında asıl sorun
sözleşmenin kurulması aşamasında işverenin kendi menfaatleri doğ-
rultusundaki kayıtların işçiye dikte edilmesinde ortaya çıkmaktadır.
70
Alp, İş Sözleşmesinin Değiştirilmesi 2005, s.257
71
Alp, İş Sözleşmesinin Değiştirilmesi 2005, s.257
72
Alp, İş Sözleşmesinin Değiştirilmesi 2005, s.257; Aynı yazar, “İçerik Denetimi”,
s.39; Aynı görüşte: Tulukcu, “Esaslı Değişiklik”,
s.1135
73
Alp, İş Sözleşmesinin Değiştirilmesi 2005, s.244,259
74
Alp, “İş Sözleşmesinin Değiştirilmesi”, s.74; Aynı yazar, “İçerik Denetimi”, s.51
75
Alp, “İçerik Denetimi”, s.51; Aynı yazar, “İş Sözleşmesinin Değiştirilmesi”, s.76