

TBB Dergisi 2015 (121)
M. İhsan SEÇKİN
361
Bu nedenle değişiklik hükümlerinin hem içerik hem de yürürlük de-
netimi esastır.
76
Başbuğ,
değişiklik kaydına geçerlilik tanıyan hükmün yasa tasa-
rısı Meclis’te iken yapılan görüşmeler aşamasında kaldırılması netice-
sinde Doktrinde yaşanan tartışmalardan söz etmekte; ancak değişik-
lik kayıtları bakımından birinci derecede önemli olanın bu kayıtların
içerik denetimine tabi tutulması hususu olduğunu belirtmektedir.
77
Başbuğ’a göre, işçinin iş sözleşmesinin kuruluş aşamasında işverenin
bu tür değişiklik kayıtlarını serbest pazarlık sonucunda kabul ettiği-
nin varsayılması güçtür. Ancak diğer yandan da bu tür kayıtları ge-
tirmek işveren ve işletme bakımından bir zorunluluktur. Dolayısıyla
değişiklik kayıtlarının geçerliliği hususunda her somut olayda taraf
menfaatlerinin tartılarak hangi taraf menfaatine üstünlük tanınacağı
kabul edilmelidir. Buna göre, işyeri değişiklikleri hakkını saklı tutma
kaydı, işçinin çalışma koşullarını ağırlaştırması ve durumunu olumsuz
yönde etkilememesi kaydı ile; işe ilişkin değişiklik kayıtlarının objektif
dürüstlük kuralları çerçevesinde; çalışma sürelerine ilişkin değişiklik
kayıtlarının ise değişikliğin ücreti nasıl etkileyeceği daha başında açık
bir şekilde ifade edilmesi kaydıyla geçerli kabul edilmelidir.
78
Şen
,
çalışma koşullarının değiştirilmesi hakkının sözleşmede sak-
lı tutulduğu hallerde 22. maddenin uygulanmayacağına yönelik hük-
mün yasa metninden çıkartılmasının değerlendirilmesinde bir takım
olasılıklara dayanarak kanun koyucunun gerçek iradesinin tespitine
çalışmaktadır. Yazara göre kanun koyucunun bu fıkrayı 22. madde-
den çıkarması, belirli ve belirsiz süreli iş sözleşmelerinin ayrımının
yapıldığı 13. maddeden sonraya denk gelmektedir. Bununla yasa ko-
yucu, belirli süreli iş sözleşmelerinin 22. maddedeki iş güvencesinden
kanundaki genel yaklaşım gereği yararlanmasının mümkün olmaya-
cağını, bu nedenle tekrara gerek bulunmadığını ve maddeden bu fık-
ranın çıkarılması gerektiğini amaçlamış olabilir. Aynı amacın sözleş-
me özgürlüğü kapsamında yer alan değişikliği saklı tutma kayıtları
için de geçerli olduğu açıktır.
79
Şen, ayrıca Alpagut’a atıf yaparak, İş
76
Yenisey, “Çalışma Koşullarında Değişiklik 2005”, s.119
77
Başbuğ, s.42
78
Başbuğ, s.43; Ertürk’e göre ise, Yeni Borçlar Kanunu’na rağmen, bireysel iş sözleş-
mesinde yer alan ve işverene değişiklik yapma hakkını veren hükümlerin içerik
denetimine tabi tutulması mümkün değildir. Ertürk, “Genel İş Koşulları”, s.114
79
Şen, s.101