Previous Page  409 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 409 / 473 Next Page
Page Background

Yabancı Irk ve Millet İsimleriyle Soyadı Alınması Yasağı ve Anayasa Mahkemesi

408

bilir. 17. madde ise sınırlama nedeni ön görmemiştir. Dahası Anayasa

Mahkemesi’nin hangi gerekçeyle Türkçeden başka bir dilde soyadı al-

mayı yasaklamanın ulusal birliği sağladığı iddiasını ileri sürdüğünü

anlayabilmek güçtür. Mahkeme’den beklenen bu tür iddialar ileri sür-

mesi değil, hukuka dayanan gerekçeler öne sürebilmesidir.

Soyadı Kanunu’nun 3.maddesinin Anayasa’ya aykırılığı iddiasın-

da söz konusu olan bir diğer kural Anayasa’nın 10. maddesidir. Yani

söz konusu kuralın eşitlik ilkesi açısından incelenmesi gerekmektedir.

b. Eşitlik İlkesi ve Soyadı

Eşitlik ilkesini düzenleyen Anayasa’nın 10. maddesi anayasaya

uygunluk denetiminde Anayasa Mahkemesi’nin önüne sıklıkla çıkan

maddelerden biridir. Dahası hakların kullanılmasında ve güvence al-

tına alınmasında büyük bir öneme sahiptir. Bu nedenle de üzerinde

durulması, anlamının ortaya koyulması gerekmektedir.

“Eşitlik ilkesi, maddi bir anayasa ilkesi olarak, kanunlarda eşitliğin, yani

kanunlarla yaratılan haklarda ve ödevlerde, yararlarda ve yükümlülüklerde

eşitliğin sağlanmasını...”

15

gerektirmekte

ve kanunların genelliğini zo-

runlu kılmaktadır.

16

Kanunların genelliği ise özel, aktüel, geçici bir

durumu ifade etmemeyi, belirli bir kişiyi hedef almamayı ve aynı za-

manda önceden tespit edilmiş, soyut olmayı gerektirmektedir.

17

Ge-

nellik kavramıyla birlikte düşünüldüğünde, eşitlik ilkesinin, “...

yasama

organının herkesi eşit olarak kapsamayan, dolayısıyla herkese eşit olarak uygu-

lanamayacak kanunlar yapmasını, başka bir anlatımla kanun koyarken kişiler

arasında fark gözetip ayrım yapmasını yasakladığı öne sürülebilir.”

18

Bununla birlikte hukuk önünde eşitlik herkese aynı şekilde dav-

ranılmasını gerektirmemektedir.

19

Kanun koyucunun herkesi kapsa-

15

Merih Öden, Türk Anayasa Hukukunda Eşitlik İlkesi, Yetkin Yayınları, Ankara,

2003, s.186.

16

Tahsin Bekir Balta, İdare Hukuk I Genel Konular, Ankara Üniversitesi Basımevi,

Ankara, 1970/72, s.109.

17

Ripert G, Les Grandes Oeuvres Politiques, Paris, 1955, s.313’ten aktaran Erdoğan

Teziç, Türkiye’de 1961 Anayasası’na göre Kanun Kavramı, İstanbul Üniversitesi

Hukuk Fakültesi Yayınları, İstanbul, 1972, s.35.

18

Öden, Türk Anayasa Hukukunda Eşitlik İlkesi, s.187.

19

Geoffrey Marshall, Constitutional Theory, Oxford University Press, London, 1972,

s.142.