Previous Page  79 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 79 / 473 Next Page
Page Background

Temel Hak ve Hürriyetlerin Geliştirilmesi Amacıyla Çeşitli Kanunlarda Değişiklik ...

78

örgütleneceklerinin kabul edilmesi, başlı başına parti içi demokrasi

ilkesini ihlal etmez. Burada tartışmalı olan husus, bu örgütlenme mo-

delinin, üyelerin parti içi karar süreçlerine katılımına olanak verecek

bir şekilde alt kademelere bölünmemesidir.

19

İşte, SPK’nın 7. maddesinin parti içi demokrasi ilkesi açısından

olumsuz yönü de tam bu noktada ortaya çıkar. Çünkü bu madde ile

ilgili olarak Sav’ın da belirttiği üzere, SPK, partiler için üç aşamalı ve

tek boyutlu, dikey bir örgütsel model öngörmektedir: Merkez örgütü,

il örgütleri ve ilçe örgütleri. Maddede anılan ve 1987 senesinde 3370

sayılı Yasa ile 7. maddeye eklenen belde örgütleri, bu örgüt, ilçe ör-

gütüne bağlı olduğundan ve belde örgütünü ilçe örgütü tarafından

seçilen üyeler oluşturduğundan teknik anlamda bir örgüt kademelen-

mesi olarak görülemez.

20

Özetle, 7. maddenin partiler için öngördüğü

örgütlenme modeli hakkında şunlar söylenebilir: SPK’ya göre, mahallî

düzeyde partilerin en alt kademede örgütlenebileceği birim bellidir.

Belde örgütleri, gerçek anlamda bir örgüt olarak kabul edilmediğin-

den, üyelerin, parti içi irade oluşumuna katılabileceği ilk birim ilçe

örgütüdür. Böylece, 7. maddeye göre, özellikle 1960’dan önce faaliyet

gösteren ocak ve bucak örgütlerinin kurulması mümkün değildir. Bu

yasaklamanın ise esas itibariyle iki temel sonucu bulunur. Bunlardan

ilki, kurumsal parti özgürlüğüne ilişkindir. Söz konusu teşkilatların

partiler tarafından kurulması engellenerek partilerin serbestçe faali-

yette bulunabileceklerine ilişkin anayasal kural ihlal edilmiştir.

21

Bu

örgütlerin, partiler tarafından kurulmasının SPK’ca yasaklanmasının

diğer sonucu ise üyelerin siyasal katılım özgürlükleri üzerinde kendi-

sini gösterir. Şöyle ki; partilerin iç düzen ve işleyişlerinin demokratik

esaslara uygun olması için, partilerin, coğrafi olarak alt kademelere

bölünmesi gerekir. Çünkü ancak bu şekilde her bir üyenin, parti içi

irade oluşumuna katılımı sağlanabilir. Bu çerçevede partilerin özel-

likle en alt düzeydeki teşkilatı, buralarda üyeler parti içi kararlarının

TESAV Yay., No: 8, [yayın yeri yok], 1995, s. 138.

19

Tevfik Sönmez Küçük, Parti İçi Demokrasi, s. 371.

20

Atilla Sav, “Siyasi Partilerin Örgütlenme Modeli”, Siyasi Partiler ve Demokrasi

Sempozyumu, TESAV Yay., No: 8, [yayın yeri yok], 1995, s. 41.

21

Benzer yönde bir görüş için bkz. Erdoğan Teziç, 100 Soruda Siyasi Partiler, Gerçek

Yay., 1. Baskı, İstanbul, Ocak 1976, s. 68.