

Hapishane İdarelerinin Yetkileri ve Hapsedilen Haklarının Sınırı
158
bul edilen hapsedilenlerin haklarının demokratik bir toplumda ge-
rekli olduğu ölçüde sınırlandırılması ve cezalandırma sırasında in-
sani muamelenin zorunlu bir koşul olduğunun vurgulanmasıdır.
Mahkemenin ülkelerin hapishane sistemlerindeki farklılığı ve taraf
devletlerin konuyla ilgili takdir yetkisini vurgulayarak cezalandır-
ma sistemi ve politikası bakımından ilkeler belirlemekten kaçınma
eğiliminde olduğu, ancak yakın zamanlarda genel yasak/sınırlama-
lar konusunda devletlerin takdir yetkisinin sınırlı olduğuna karar
verdiğini belirtmek gerekir.
66
Bunun dışında, müebbet hapis cezası
alan kişiler bakımından yapılacak düzenlemelerde insani muamele
vurgusunun arttığını ve bu konuda da devletlerin takdir yetkisinin
sınırını belirleme çabasını görmek mümkündür. AİHM kararların-
daki yaklaşım bireysel başvurularda Anayasa Mahkemesi açısından
yol gösterici bir kaynak olmakla birlikte ulusal bir sistem içinde in-
celeme yapan Anayasa Mahkemesi’nin bu bağlamda daha geniş bir
yorum yapmasının ve ilkeler belirlemesinin mümkün olduğunu da
belirtmek gerekir.
III. Anayasa Mahkemesi Kararlarında Hapishane İdarelerinin
Yetkileri ve Hapsedilen Hakları
Anayasa Mahkemesi bakımından hapsedilen hakları görece
yeni sayılabilecek bir konudur. Mahkemenin konuyla ilgili kararla-
rının tamamı 2012 ile 2015 yılları arasında verilmiştir. Mahkeme altı
kararında anayasaya aykırılık incelemesi yapmış ve sekiz bireysel
başvuruyu değerlendirmiştir. Kararların tarihsel olarak yakınlığı,
mahkemenin iki işlevi haline gelen anayasaya aykırılık incelemesi ile
bireysel başvuru değerlendirmeleri arasındaki farkı ortaya koyması
bakımından önemlidir. Bununla birlikte hem ölçü normlarının fark-
lı olması, hem de anayasaya aykırılık değerlendirmesinde iki norm
arasındaki ilişkiye bakılırken bireysel başvuruda olay bazlı değerlen-
dirme yapılması iki incelemeyi birbirinden farklı kılmaktadır. Bu ne-
denle çalışmada itiraz başvuruları ile bireysel başvuru kararları ayrı
değerlendirilmiştir.
66
Çalışma kapsamında ihlal kararlarına odaklanılmışsa da mahkemenin benzer ko-
nularda çok sayıda ret kararı verebildiğini de göz önünde bulundurmak gerekir.