Previous Page  162 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 162 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (122)

D. Çiğdem SEVER

161

bazı sınırlamalara ilişkin iki Anayasa Mahkemesi kararına da deği-

nilecektir.

1. Disiplin Suç ve Cezalarında Yasallık İlkesi

5275 sayılı Ceza İnfaz Kanunu yürürlüğe girinceye kadar, hap-

sedilenlere uygulanacak disiplin cezaları, Ceza İnfaz Kurumları ile

Tevkifevlerinin Yönetimine ve Cezaların İnfazına Dair Tüzük’te dü-

zenlenmekte ve bu disiplin cezalarının hangi fiillere uygulanacağı

tüzükte ve ilgili yasalarda belirtilmemekteydi. Bu bakımdan 5275 sa-

yılı yasa yürürlüğe girene kadarki süreçte hapishane disiplin huku-

ku ve bu doğrultuda sınırlandırılan temel hak ve özgürlükler yasallık

ilkesine tamamen aykırıydı. Yeni yasayla disiplin hukukuna ilişkin

hükümler ayrıntılı olarak düzenlenmiş olmakla birlikte –Anayasa

Mahkemesi’nin de incelemesine konu olan- kıyasa izin veren hüküm

nedeniyle suçlarda yasallık ilkesi geçerli değildi.

Anayasa Mahkemesi’nin konuyla ilgili verdiği en önemli karar-

lardan biri Ceza İnfaz Kanunu’nun 48. maddesinin birinci fıkrasında

yer alan ve kanunda disiplin suçu olarak sayılan “eylemlerin tanımına

uymayan ve kanunda tanımları yapılmamış olan eylemler, nitelik ve

ağırlıkları bakımından bunlara benzediklerinde, aynı maddelerdeki

disiplin cezaları ile karşılanırlar” hükmüne ilişkindir.

69

Söz konusu

hüküm Anayasa’da suç ve cezaların yasallığına ilişkin 38. madde hük-

müne aykırı bulunarak iptal edilmiştir.

Disiplin suç ve cezalarının ceza hukukunun temel ilkelerine uygun

olması gerekliliği konusu Türkiye’de idare hukukunda hem uygula-

mada hem yargı kararlarında tartışılan bir konu olagelmiştir. Disiplin

hukukunda suçların yasallığının kanunun izin vermesi durumunda

daha esnek uygulanabileceğine yönelik Danıştay’ın

70

ve hatta Anayasa

Mahkemesi’nin daha eski kararlarındaki yaklaşımın artık mahkemece

kabul edilmediği anlaşılmaktadır.

71

Anayasa Mahkemesi bu kararda

69

AYM, 3.10.2013, E. 2013/28, K. 2013/106, RG: 18.1.2014-28886.

70

Danıştay’ın bu yöndeki yaklaşımı hakkında bkz. Ali Ulusoy, İdari Yaptırımlar,

Turhan Kitabevi, 2014, s. 86 vd. Karşıoy yazan üç üyenin de muhalefetlerinin bu

yönde olduğunu belirtmek gerekir.

71

Anayasa Mahkemesi’nin son zamanlarda verdiği kararlarda disiplin hukukunda

yasallık ilkesine yaklaşımının değiştiğini başka kararlarında da görmek müm-

kündür. Örneğin AYM, 2012/731, 15.10.2014, R.G. 17.12.2014-29208: “40. Kamu