Previous Page  185 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 185 / 473 Next Page
Page Background

Hapishane İdarelerinin Yetkileri ve Hapsedilen Haklarının Sınırı

184

rini sürmek mümkündür. Hapishanede sadece bir bilgisayar bulun-

masının, yani idarenin mali kaynaklarda kısıtlılık nedeniyle gerekli

kaynakları sağlamamasının bir hak ihlali olabileceği tartışılmamıştır.

İhlal kararı verilmemesine karşılık kararın dikkat çekici yanlarından

biri ilgili mevzuat kısmında değerlendirmede esas alınan bir kaynak

olarak Avrupa Konseyinin hükümlülerin eğitim haklarına ilişkin R

89(12) sayılı tavsiye kararına atıf yapılmış olmasıdır.

132

Başvurunun bir dayanağı da infaz hakimliğinde duruşmasız ve

sözlü savunma olmaksızın yargılama yapılmasının adil yargılanma

hakkını ihlal etmesidir. Mahkeme bu başvuruda AİHM’in medeni

hak ve yükümlülüklerinin geniş yorumlanmasına atıfla infaz hakim-

liklerindeki uyuşmazlıkları 6. madde kapsamında değerlendirmiş-

tir.

133

(par. 41) Bununla birlikte bir ceza yargılaması niteliğinde olma-

dığından hareketle 6. maddenin üçüncü fıkrasındaki güvencelerin

uygulanmasının zorunlu olmadığına ve bu tür davalarda duruşma

yapılmamasının mümkün olduğuna karar verilmiştir. Buna karşılık

Anayasa Mahkemesi Kabahatler Kanunu’na ilişkin yargılamaları adil

yargılanma hakkı bakımından incelemeye karar vermiş ve kabahat-

lere ilişkin yargılamanın adil yargılanma ilkelerine göre yapılması

gerektiğini kabul etmektedir.

134

Düzgit Yalova Gemi İnşa Sanayi AŞ.

kararında Mahkeme kararın esasına ilişkin “başvurucuya buna ilişkin

delillerini sunma ve iddialarını dile getirme imkânı tanınması gerek-

tiğini” belirtmiş (par.42) ve aynı zamanda itiraz sonucu verilen karar-

da esas ilişkin yeterli gerekçeye yer verilmediğini de belirtmiştir. (par.

132

Tutuklu ve hükümlülerin eğitim haklarını nasıl kullanacakları konusunda hem

mevzuatta, hem uygulamada önemli sorunlar olduğunu belirtmek gerekir. Her

üniversitenin kendi eğitim öğretim yönetmeliğinde sınava alma koşulları bakı-

mından farklı hükümler bulunmasının yanısıra uygulamada aynı üniversitede

bile farklı muamele olabilmektedir. Konuyla ilgili herhangi bir yasal düzenleme

olmaması önemli bir eksikliktir. Çocuklarla ilgili olarak 2006 yılında bir genel-

ge çıkarılmışsa da (bkz.

http://www.adalet.gov.tr/Genelgeler/genelge_pdf/51.

pdf) yükseköğretim alanında sorunlar devam etmektedir. Hükümlülerin eğitim

hakkına ilişkin bkz. CİSST Mahpusun Öğrenim hakkı raporu, Açık Toplum Vakfı,

http://www.aciktoplumvakfi.org.tr/pdf/mahpusunogrenimhakki.pdf

133

Mahkemenin Anayasanın kapsamını esas alması ideal durum olmakla birlikte bu

değerlendirme AİHM’in özel hayatını doğrudan ve önemli biçimde etkileyen sü-

reçleri medeni hak kapsamında görme eğilimine yakındır.

134

Bu yönde ilk karar 2013/1718 numaralı ve 2.10.2013 tarihli Remzi Durmaz kararı,

sonraki bir örnek ise 2013/8756 başvuru numaralı ve 15.4.2015 tarihli Düzgit Ya-

lova Gemi İnşa Sanayi AŞ. kararıdır.