Previous Page  351 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 351 / 473 Next Page
Page Background

Türk Ticaret Kanununda Düzenlenen Gerçek Dışı veya Yanıltıcı Açıklamada Bulunma Suçu

350

Mayıs 2005 tarih ve 2005/29/EC sayılı Haksız Ticari Uygulamalara

İlişkin Direktifin “Aldatıcı Eylemler” başlığını taşıyan 6. maddesi de

yanıltıcı ifadeler bakından kriter olarak ortalama tüketiciyi ele almış-

tır. Zira hedef kitlenin en bilgisizini koruma amacıyla hareket edilirse

rekabet özgürlüğüne ölçüsüz bir müdahale edileceği gibi, en bilgilisi

temel alınırsa da rekabet özgürlüğü çok geniş yorumlanacak, haksız

müdahaleler ölçüsüz bir şekilde hukuka uygun olarak kabul edilmiş

olunacaktır. Bu nedenle hedef kitlenin en bilgilisi, en bilgisizi ya da

tam ortalaması değil, bu kitledeki ortalama bilgi ve dikkat seviyesine

sahip katılımcısı dikkate alınmaktadır.

Tanıtımlarda, ilanlarda ya da reklamlarda kullanılan açıklamalar

ya da herhangi bir terim muhatap çevrede doğru anlaşılmaya müsait

olmayıp, net bir izlenim bırakmıyorsa ya da doğru olmayan bir izle-

nim oluşumuna neden olmaya elverişliyse aldatıcıdır.

41

Fakat yukarıda

da belirttiğimiz üzere bunun varlığının tespitinde hedef kitle dikkate

alınır. Bu nedenle bazı teknik terimlerin veya uzmanlık gerektiren ifa-

delerin kullanılması her zaman yanıltıcı bilgi anlamına gelmez. Zira

burada hedef kitle farklıdır ve sıradan tüketici bu hususları bilmesin-

deki engelin farkındadır. Söz gelimi ilaçların tanıtımında kullanılan

ifadeler çoğunlukla Latince ve tıbbi terimler içermektedir. Burada he-

def kitle tıp bilimiyle uğraşanlar olduğu için sıradan tüketicinin bu

terimleri anlayamaması yanıltıcı bilgi anlamında değerlendirilmeme-

lidir.

42

Bir açıklamanın ya da reklamın bu suçu oluşturup oluşturmadı-

ğında bu açıklamanın bir unsuru değil, tümünün muhatap çevrede

yarattığı etki dikkate alınır.

43

Bu nedenle açıklamada kullanılan terim

kunda Karşılaştırmalı Reklam Hukuku, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2006, s. 119;

Emrehan İnal, a.g.e, s. 93.

41

Sosnitza, a.g.e., kn. 160; Göle, a.g.e., s. 72; Hofer, Vasella, a.g.e., kn. 10.

42

Sosnitza, a.g.e., kn. 183; Helm, a.g.e., kn. 82.

43

Yılmaz, a.g.e., s. 1512; Kling, a.g.e., s. 393; Bornkamm, a.g.e., kn. 2. 90; Mäsch, Hes-

se, a.g.e., s. 716; Hofer, Vasella, a.g.e., kn. 16; Helm, a.g.e., kn. 89; Özdemir, a.g.e.,

s. 73; I ZR 222/02. Örneğin bir malın tanıtımında kullanılan ifade yanıltıcı nitelik

arz etse de bunu bertaraf edecek şekilde ürün hakkında açıklama yapılmaktaysa

bu madde kapsamında değerlendirilmez. “…Mahkemece, bilirkişi raporu ve dos-

ya kapsamına göre, davalının özel bir granülmetrik dağılıma sahip kum, az mik-

tarda çimento, renk pigmentleri ve özel ek malzemelerden oluşan kremit üretip

sattığı, bu ürünü “Braas” sözcüğü ile 20.01.1998 tarihinde; “Braas Çatı Sistemleri

Dünyanın Mükemmel Çatısı” sözcüklerini de 05.11.2002 tarihinde marka olarak