

TBB Dergisi 2016 (122)
Rezzan İTİŞGEN
349
keticiyi yanıltabilir. Söz gelimi, bir kolye tanıtımında boyutlarına iliş-
kin bir beyan bulunmasa da ürün ile aynı görüntüye sahip fakat daha
büyük taşlı olanın kullanılması, bal reklamında arz edilen bal yerine
daha katı bir balın akıtılması aldatıcı nitelik arz eder. Yine ürünlerde
büyük ambalaj kullanma da aldatıcı olabilir.
33
Söz konusu tanıtımda birden fazla bilgi yer almaktaysa, bunların
her biri de doğruyu yansıtmalıdır.
34
Suç genellikle reklam vasıtasıyla
işlense de bu şart değildir.
35
Bilginin belirli bir kişi ya da kişi grubuna yönelik ya da aleni ola-
rak verilmesi de önem arz etmez.
36
Fakat hakkında gerçek dışı ya da
yanıltıcı bilgi verilen kişiler açıkça belirtilmeli ya da üçüncü kişiler
tarafından tespit edilebilir olmalıdır.
37
Yanıltıcı açıklamalarla bu suçun oluşması bakımından temel kıs-
tas hedef kitledir.
38
Hedef kitlenin yaşı, sosyal, ekonomik ve kültürel
durumu ile diğer özellikleri yapılan açıklamanın yanıltıcılığı bakımın-
dan farklılık arz edecektir.
39
Bu bakımından hedef kitlenin ortalama
bilgi ve dikkat seviyesinde olan bireyleri dikkate alınır.
40
Nitekim 11
33
Geraint Howells,/Hans Micklitz/Thomas Wilhelmsson, European Fair Trading
Law The Unfair Commercial Practices Directive, Ashgate Publishing Company,
London, 2006, s. 130.
34
Bornkamm, a.g.e., kn. 2.111.
35
Reha Poroy/Hamdi Yasaman, Ticari İşletme Hukuku, 14. bs., Vedat Kitapçılık,
İstanbul, 2012, s. 323.
36
Bornkamm, a.g.e., kn. 2.16.
37
Pedrazzini/Pedrazzini, a.g.e., s. 122 kn. 6. 10.
38
Pınar, a.g.e., s. 132; International Bureau of WIPO, kn. 71, s. 39; Heizmann, a.g.e.,
kn. 3; Engin Erdil, Haksız Rekabet Hukuku, Vedat Yayıncılık, İstanbul 2012, s.
90; Dreyer, a.g.e., kn. 82; Hofer, Vasella, a.g.e., kn. 11; Helm, a.g.e., kn. 60; Aksoy,
a.g.e., s. 94; Mehmet Yılmaz, “Türk Ticaret Kanunu ve Türk Ticaret Kanunu Tasa-
rısında Haksız Rekabete İlişkin Genel Hükümlerin Karşılaştırılması İle Kötüleme
ve Reklamlara İlişkin Özel Haksız Rekabet Halleri”,
İstanbul Barosu Dergisi
, C. 80,
S. 4, Yıl: 2006, s. 1514; Rittzer, a.g.e., s. 57, kn. 11; BGE 136 III 23, s. 44, kn. 9.1.
39
Stefan Weidert (Bölüm yazarı), Gesetz gegen den unlauteren Wettbewerb (UWG),
Yay. Haz.: Henning Harte-Bavendamm, Frauke Henning-Bodewig, 3. bs., Verlag
C.H. Beck, 2013, § 5 Abs. 1 S. 2 Nr. 1, kn. 31.
40
Erdil, a.g.e., s. 98; Dreyer, a.g.e., kn. 15; Jost. W. Kramer/ Karl Wolfhart Nitsch/
Gunnar Prause/Andreas Von Schubert/Andreas Weigang/Joachim Winkler/Sa-
bine Wieczorek-Schwarz, Analsyse der Anderung des Gezetzesgegen den Unlau-
teren Wettbewerb, sowie dessen Anwendungsgebiete und Erscheinungsformen,
Europaischer Hochschulverlag GmbH &Co. KG, Bremen, 2010, s. 99; Oetiker,
a.g.e., kn. 62; Göle, a.g.e., s. 74; Helm, a.g.e., kn. 75; Özdemir, a.g.e., s. 75; Şahin,
a.g.e., s. 35; Özkan, a.g.e., s. 16; Savaş Bozbel, Mukayeseli Hukuk ve Türk Huku-