Previous Page  37 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 37 / 473 Next Page
Page Background

Anayasa Mahkemesi’nin Laiklik ve Bölünmez Bütünlük İlkeleri Ve Hegemonik Koruma ...

36

siyasal hayata hakim olan siyasi aktörler kendi tercihleri ve ihtiyaç-

larına hizmet eden bir yargı mekanizması için gerçek anlamda yargı

bağımsızlığına da istikrarlı bir şekilde karşı çıkmaktadırlar ve yargı

ağını kendi çıkar ve tercihleri doğrultusunda kullanılabilen uyumlu

bir araç haline getirmek istemektedirler.

69

Burada hak ve özgürlüklerin giderek yaygınlaşan bir şekilde ana-

yasallaşması ile birlikte yargı organı ile yasama ve yürütme ilişki-

sinin farklı bir boyutta konumlanmasına sebep olmaktadır. Çünkü

hakların anayasallaşma sürecini geçiren ülkelerde yargının yasama

ve yürütme politikaları üzerinde belli bir müdahale alanına sahip

olduğu ve bu şekilde yürütme ve yasamanın öncelikli siyasal faali-

yetlerinde belirleyici olduğu gözlemlenmektedir. Dolayısıyla siyasal

alanın bu süreçle birlikte gittikçe yargısallaştığı söylenebilir.

70

Nite-

kimHirschl’e göre “yeni anayasacılık” ile birlikte siyasal ve ahlaki an-

laşmazlıkların nihayetinde yargısal bir ihtilaf haline gelmeleri kaçı-

nılmazdır. O halde bu durumda bir “yargı iktidarı” (juristocracy) söz

konusu olmaktadır ve yargı iktidarına yönelik bu şekildeki küresel

eğilimin yirminci yüzyılın sonları ve yirmi birinci yüzyılın başların-

da devletlerin yönetim mekanizmalarında çok önemli gelişmelerden

biri olduğu söylenebilir.

71

Bu şekilde temel hak ve özgürlüklerin katalog olarak anayasalarda

yer alması ve anayasaya uygunluk denetimi doğrultusunda anayasa

yargısının geliştirilmesi yargının siyasal alan üzerindeki denetimini

arttırmakta ve böylece hukuk ile siyasetin sınırları belirsizleşmekte-

dir. Dolayısıyla kimi zaman siyasetin yargısallaştığı kimi zaman yar-

gının siyasallaştığı bu muğlak zeminde, hukuk ile siyaset arasında

çeşitli gerilimler ortaya çıkabilmektedir.

72

Çünkü hak ve özgürlüklere

69

Keith E. Whittington, “Legislative Sanctions an the Strategic Environment of Judi-

cial Review”,

Oxford University Press and New York University School of Law, I. CON

, C.

1, S. 3, 2003, s. 446.

70

Ergül, s. 122.

71

Ergül, s. 122-123.

72

Anayasa yargısının yasama üzerindeki veto rolü ve siyaset alanına doğrudan veya

dolaylı etkileme biçimi için bkz. Volcansek, s.349 vd. Gerçekten de anayasa yar-

gısının siyaset ile ilişkisinden ve siyaseti etkileme biçiminden dolayı kimi zaman

veto rolünde anlam ifade edebilmektedir. Christoph Hönnige, , “Constitutional

Courts and the Challenges They Present to Comparative Politics”, International

Word Congress, Santiago de Chile 2009, s. 2.