Previous Page  61 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 61 / 473 Next Page
Page Background

Seçim Döneminde Cumhurbaşkanının Konuşmalarının Yüksek Seçim Kurulu Tarafından ...

60

Hem 1961 hem de 1982 Anayasaları, “seçimlerin dürüstlük ve doğ-

ruluk içinde” yapılmasını sağlama görevini seçim kurullarına bırak-

mıştır. Bu kurulların hukuki niteliği de açık olarak 1961 Anayasası’nın

75., 1982 Anayasası’nın da 79. maddesinin ilk fıkrasında yargı orga-

nı olarak belirtilmiştir. Gerçekten, il seçim kurulu ve Yüksek Seçim

Kurulu hâkimlerden oluşmaktadır ve 298 sayılı Kanun’da öngörülen

itiraz ve şikâyet yollarıyla seçim uyuşmazlıklarını çözme görevleri bu-

lunmaktadır. İlçe seçim kurulu için ise şu şekilde bir ayırım yapmak

mümkündür. İlçe seçim kurulu bir hâkim ve siyasi parti temsilcilerin-

den oluşmaktadır. Bunların verdiği kararlara karşı son başvuru yeri,

tıpkı il seçim kurulu kararları gibi Yüksek Seçim Kurulu’dur. Ancak

298 sayılı Kanun’da 2008 yılında yapılan değişiklikten

17

önce seçmen

kütüklerinin hazırlanması ve buna ilişkin uyuşmazlıklarda ve kamu

kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının organ seçimini yönet-

mek, denetlemek ve uyuşmazlık halinde kesin karar verme görev

ve yetkisi sadece ilçe seçim kurulu başkanına verilmiştir. 298 sayılı

Kanun’da yapılan değişiklik, seçmen kütüklerinin hazırlanmasında

adrese dayalı nüfus kayıt sisteminin esas alınacağına dair değişikliğe

ilişkindir ve bu düzenleme, bu konuda münhasır ilçe seçim kurulu

başkanına bırakılmış olan yetkiyi kaldırmıştır. Ne var ki, bu değişik-

lik ilçe seçim kurulu başkanının yargı yetkisini bertaraf etmemiştir.

Keza oda seçimleri ile ilgili AYM’nin önüne gelen bireysel başvuruda,

Mahkeme, ilçe seçim kurulu başkanının yargısal niteliği açık olarak

kabul etmiştir.

Seçim kurullarını klasik yargı organından ayıran bir takım un-

surlar bulunmaktadır. Bunlar, seçimlerin gerçekleştirilmesine ilişkin

belirli bazı görevlerden kaynaklanmaktadır. Genel olarak seçimlerin

yönetim faaliyetleri şeklinde ifade edilebilecek bu işler de yargı organı

niteliğine bu sahip kurullar tarafından yapılmaktadır. Bunun temel

sebebi de “seçim yarışının doğruluk ve dürüstlük içinde yönetilmesi

işlerinin de bağımsızlık güvencesine” sahip hâkimlere bırakılmasıdır.

Bu itibarla, seçim kurullarının, seçimlerin doğruluğu ve dürüst-

lüğünün sağlanması amacıyla yargısal yetkilerinin yanında yönetsel

faaliyetlerde de bulunan bir teşkilat olduğunu söylemek mümkündür.

17

5749 sayılı Kanun, kt: 13.3.2008; RG: 22.3.2008-26824(mük).