Previous Page  449 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 449 / 497 Next Page
Page Background

Eski Yunan Yargı Sistemi: MÖ IV. Yüzyılda Atina’da Yargıçlar ve Mahkemeler

448

kararı verdikleri kişilere oy hakkı vermemiştir.

96

Bu ifade Prytaneum

Mahkemesi’nin verdiği yargı kararlarının önemine işaret etmektedir.

MÖ V ve IV. yüzyıllarda kent devletlerinde şekillenen sınıf egemenliği

sistemi, özellikle Atina’da hukuk ve adaletin görece olduğu düşünce-

sini pekiştirir. Bu sisteme karşı çıkan Epikuros “

mutlak bir adalet hiçbir

zaman olmamıştır, yalnızca bir insanın bir başkasından zarar görmesini ön-

lemek için toplumsal ilişkilerde ulaşılmış, yerden yere ve zamandan zamana

değişen bir anlaşma

” olduğunu ileri sürerken, Platon da Thrasymakhos

aracılığıyla “

adaletin yönetici sınıfın çıkarı olduğunu

” ifade eder

97

.

Sonuç

Günümüze ulaşan en eski ve önemli hukuk belgesi MÖ VII. yüz-

yıla ait Drakon’un adam öldürme davalarıyla ilgili uyuşmazlıkları ve

izlenmesi gereken yöntemleri belirleyen Cinayet Yasası’dır. MÖ VI.

yüzyılda Solon’un siyasi, sosyal ve ekonomik reformları söz konusu

çağın ihtiyaçlarını karşılamamakla kalmamış, Atina’nın gelecekte iz-

lemesi gereken iç siyasetin temel dinamiklerini belirleyecek nitelikte

de etkili olmuştur. Bu dönemde meydana getirilen devlet teşkilatı ve

kurulları varlığını yüzyıllarca sürdürmüş, hatta sonraki devletlerin

teşkilat ve yasalarına örnek oluşturmuştur. Atina için anayasal ve eko-

nomik konuların yanı sıra hukuk alanında yasalar hazırlayan Solon,

Atina hukukunu toplumun örf, adet ve geleneklerden ayıran en temel

özellik olan devlet güvencesi altına alınmasını sağlamıştır. Bunun

için Halk Mahkemelerini (

Heliaia

) oluşturarak haksızlığa uğradığını

düşünen herkesin mahkemelere başvurarak hakkını arayabilmesinin

önünü açmıştır. Halk Mahkemeleri yasaların anayasaya uygunluğunu

denetleme ve bir vatandaşın itirazı üzerine konuyu görüşüp verecek-

leri kararla, ilgili yasayı yürürlükten kaldırabilirdi. Söz konusu mah-

kemeler üst düzey devlet memurlarının sınanması, görevlerinin biti-

minde hesap sorulması yetkisine sahipti. Ephialtes, “anayasa yargısı”

anlamına gelen

Graphe Paranomon

yasasını çıkararak, vatandaşların

yasalara aykırı hareket etmelerine engel olmayı ve anayasal düzenin

96

Plutarkhos, Solon XIX. Şurada: Yaşamlar I (Çev. M. Mete) İstanbul, İdea Yayınevi,

2005.

97

George Thomson, Aiskhylos ve Atina (Çev. M. H. Doğan), İstanbul, Payel Yayı-

nevi, 1990, s. 333-334; Platon, Devlet (Çev.S. Eyüboğlu- M. A. Cimcoz), İstanbul,

Remzi Kitabevi, 8. Basım, 1995, 338a, s. 29.