

TBB Dergisi 2016 (123)
Ayşen SİNA
443
kın yargılama yapmasını sağlamaktan ziyade mahkeme için gerekli
ön hazırlık olarak genel kanısını öğrenmekti. Halk, hem sanığa yön-
lendirilen suçlamayı hem de savunmayı dinler ve ardından ellerini
kaldırıp suçlu olup olmadığını oylardı. Eğer karar şikâyetçi aleyhinde
verilirse, dava düşerdi.
Sadece bir konu, yaygın mahkemelerin etki alanından belir-
li bir ölçüde sıyrılabilmiştir. Atinalılar cinayet konusunda oldukça
muhafazakâr bir tutum içindeydiler. MÖ VII. yüzyılda, adam öldür-
me ve tecavüz suçlarına çok ağır cezalar verdiği için “yasalarını kanla
yazdı” yakıştırması yapılan Drakon’un yasa ve hükümleri, üç yüzyıl-
lık derin değişimin ardından, Aristoteles ve Demesthones’in çağında
hala saygı görüyordu. Söz konusu yasa kasten adam öldürme ile iste-
meden öldürene verilecek ceza arasında ayrım yaparak, kan davası ile
kan parasını kaldırarak suçu derecelendirmiştir.
83
Platon’nun
Yasaları
’ı,
kan dökme üzerine eski dini kavramların canlılığını ispatlar.
84
Bu gö-
rüşe göre, katil kirlenmiştir ve etrafını kirletmektedir, kurbanın kızgın
ruhu akrabalarının öç almasını istemektedir. Atina’da devletin bir işi
de bu intikamın usullerini kontrol altında tutmak ve düzenlemek, suç-
lunun intikam almak isteyenler tarafından affedilmesi ve aklanması
gereken durumları önceden belirlemekti.
Cinayet Davalarına Bakan Mahkemeler
MÖ IV. yüzyıl Atina’sında cinayet (
phonos
) davalarına bakan beş
mahkeme vardı ve baktıkları davaların niteliğine göre farklı yerler-
de gördükleri davaları her zaman açık havada görülürdü: Areopagos,
Palladion, Delphinion, Phreatto, Prytaneum.
Areopagos Mahkemesi’nin yetki alanı dışındaki cinayet davala-
rına bakan ve PalladionDelphinion ve Prytaneion mahkemelerinde
görev yapan yargıçlara
ephetai
(hakkı gösterenler) denirdi. Drakon
öncesinde dönemde de adlarından söz edilen
ephetai
yargıçları MÖ V.
yüzyıldan itibaren elli yaşın üzerindeki Areopagos Meclisi’nin eski 51
83
Stephen Todd, s. 55.
84
Platon, Yasalar (Çev. C. Şentuna – S.Babür) Ara Yayıncılık, İstanbul, 1988, 1992,
854c-855a-e, s. 120-121; Platon ayrıca, “yazılı olmayan yasalar” ile “babadan kal-
ma yasalar” olarak tanımladığı geleneksel yasaların eğer gereğince korunmuş ve
yerleşmiş iseler, yazılı yasaların kurtuluşunu sağladıklarını söyler (793a, s. 47).