Previous Page  195 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 195 / 561 Next Page
Page Background

Türk Hukukunda Anayasa Mahkemesi Kararlarının Geriye Yürümezliği Sorunu...

194

yürümesi prensibinin temel felsefesi batıl olan kanun ile hak sahibi

olunamayacağı noktasındadır.

30

Öte yandan Federal Almanya’da kesinleşmiş hükümler yönün-

den iptal kararlarının ne şekilde geriye yürüyeceğine ilişkin farklı bir

düzenleme vardır. Yukarıda bahsi geçen Federal Almanya Anayasa

Mahkemesinin Kuruluş Kanunu’nda iptal edilen norm nedeniyle ve-

rilen kesinleşmiş bir ceza hükmüne karşı, yargılamanın yenilenmesi

yolunun mümkün olduğu düzenlenmiştir. Düzenlemenin amacı iptal

kararlarının kesinleşmiş kararlar yönünden geriye yürümesi halinde

doğabilecek mahzurları önlemektir. Buna göre iptal edilen kanun ne-

deniyle hakkında kesinleşmiş ceza hükmü olan kişinin yargılamanın

yenilenmesini isteme hakkı var iken, iptal edilen norm nedeniyle ceza

hükmü dışındaki diğer alanlarda verilmiş ve kesinleşmiş hükümler

hakkında yargılamanın yenilenmesi istenememektedir. Netice itiba-

riyle Federal Almanya’da iptal kararları ceza hükmü dışında kesinleş-

miş hükümlere karşı geriye yürümemekle birlikte iptal edilen kanun

nedeniyle verilmiş kesinleşmiş hükümlerin icrası da istenememekte-

dir. Öte yandan bu durumda tarafların eski halin iadesini isteme hak-

kı da yoktur.

31

Federal Almanya’da iptal kararları verilinceye kadar oluşabile-

cek ağır hak ihlallerinin önlenmesi ve iptal kararının geriye yürü-

mesine ilişkin uygulamada ortaya çıkabilecek diğer sorunları çözme

adına uygulanan diğer bir yol da geçici tedbir kararıdır. Federal Ana-

yasa Mahkemesi Kanunu’nda Federal Anayasa Mahkemesi’ne belirli

alanlarda geçici tedbir kararı verme yetkisi verilmiştir. Federal Ana-

yasa Mahkemesi’nin geçici tedbir kararı verebilmesi için; ağır sakın-

caların doğmasını önlemek veya tehdit edici bir gücü engellemek ya

da başka önemli bir nedenle kamu yararı açısından acilen zorunlu

olması durumları olması gerekmektedir. Ancak Federal Anayasa

Mahkemesi, içtihat yoluyla belirli konularda geçici tedbir kararı ver-

30

Burhan Kuzu, “Anayasa Mahkemesinin İptal Kararlarının Geriye Yürümezliği

Sorunu”

,

İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası

, C. 52, S. 1-4, Y. 1986-

1987 s. 201;

Teziç, (Anayasa) s. 264-265; Necip Bilge,

Anayasa Mahkemesi İptal

Kararlarının Geriye Yürümezliği Sorunu”

, Ankara Barosu Dergisi

, S. 3, Y. 1990, s.

360.

31

Kuzu, s. 202-223 ; Teziç, (Anayasa) s. 264-265.