Previous Page  205 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 205 / 561 Next Page
Page Background

Türk Hukukunda Anayasa Mahkemesi Kararlarının Geriye Yürümezliği Sorunu...

204

önleyici norm denetimi yöntemini getirilmesi ile yasaların iptal edil-

mesi ile birlikte ortaya çıkacak olan yasal boşluk durumu da ortadan

kaldırılmış olacaktır.

Her ne kadar, Anayasa’nın 153’üncü maddesinde, iptale konu olan

kanun, kanun hükmünde kararname veya Türkiye Büyük Millet Mec-

lisi İçtüzüğü ya da bunların hükümleri, iptal kararlarının Resmi Gaze-

tede yayımlandığı tarihte yürürlükten kalkacağı ve gereken hallerde

Anayasa Mahkemesi iptal hükmünün yürürlüğe gireceği tarihi ayrıca

kararlaştırabileceği ve iptal kararının yürürlüğe girişinin ertelendiği

durumlarda, Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin, iptal kararının ortaya

çıkardığı hukuki boşluğu dolduracak kanun tasarı veya teklifini önce-

likle görüşüp karara bağlayacağı belirtilmiş ise de bu konuda uygula-

mada sürekli aksaklıkların ortaya çıktığı bilinmektedir.

Diğer taraftan yasama organının genel, soyut nitelikte bir yasa

yapmaktan ziyade daha çok kazanılmış hakları ortadan kaldıran,

belli kişilere yönelik özel müsadere hükmü taşıyan bir yasanın iptal

edilmesi ve bu iptal kararının geriye yürümesi adalet ve hakkaniyetin

gereğidir. Bu konuda Anayasa Mahkemesi verdiği bir kararında yasa-

ma organının böyle bir tasarrufunun hukukun ana prensipleriyle ve

anayasayla bağdaşmayan ve bu nedenle meşru olmayan bir tasarruf

niteliği taşıyacağı belirtilmiştir.

59

Burada yetki gaspı niteliğindeki bu

tarz tasarrufların kanun yapıldığı andan itibaren geçersiz olduğunu

kabul etmek ve bu şekilde iptal kararını geriye yürütmek hakkaniyet

ve adaletin bir gereği olacaktır.

60

Bu bağlama Anayasa’da hüküm altına alınan “genel müsadere

yasağına” rağmen bu yönde bir yasanın çıkarılmış olması halinde

Anayasaya aykırı olduğu açık olduğundan bu yasanın yok sayılması

mantıklı bir uygulama olacaktır. Böylelikle Anayasa’ya açıkça aykırı

olan yasa hiçbir hukuki sonuç ve etki doğurmayacaktır. Burada Ana-

yasa mahkemesi sadece yasanın yok hükmünde olduğunu tespitle ye-

tinecektir. Ancak öğretide bu şekilde yokluk teorisini kabul etmenin

gerçekçi bir çözüm olmadığı, bu şekilde bir kabul halinde Anayasa

59

AYM, 1963/124 E., 1963/243 K., 11.10.1963 T. (AMKD. C. I, s. 343).

60

Bilge, s. 367.