

TBB Dergisi 2016 (124)
Yunus Emre YILMAZOĞLU
333
tadır.
27
Böylece hürriyeti bağlayıcı niteliği haiz olup ceza yargılaması
sonucunda hükmolunan fiiller ve karşılığında öngörülen yaptırımlar
yeni TCK ile uyumlu hale getirilerek “suç ve ceza” biçiminde nitelen-
mektedir. İdari usullerle tespit edilerek uygulanan diğer düzene aykı-
rılık fiillerinin ise söz konusu suç ve cezalardan ayrıştırılarak “vergi
kabahatleri ve yaptırımları” biçiminde nitelenmesi ve KK kapsamında
değerlendirilmesi gerekmektedir.
d) Kanun’un 3. maddesinin (1) numaralı fıkrasının “
b
” bendinde,
Kanun’un
–
kanun yoluna ilişkin olanlar dışındaki
- genel hükümlerinin,
idari para cezasını gerektiren bütün fiiller bakımından
uygulanacağı
öngörülmektedir. Vergi ziyaı ile genel usulsüzlük ve özel usulsüzlük,
karşılığında bir yargı kararı gerektirmeksizin doğrudan vergi idare-
since idari para cezası uygulanması öngörülen fiillerdir. Bu fiillere uy-
gulanan yaptırımlar da idari yaptırımdır.
28
Dolayısıyla KK genel hü-
kümleri bu fiiller bakımından da uygulanabilir niteliktedir.
29
e) KK yürürlüğe girdiğinde, 3. maddesinde “
Bu Kanunun genel hü-
kümleri diğer kanunlardaki kabahatler hakkında da uygulanır.
” kuralı bulun-
maktaydı. Bu kuralla bağlantılı olarak genel hükümler arasında yer
alan Kanun’un 27. maddesinin (1) numaralı fıkrasında idari yaptırım
kararlarına karşı başvuru yeri ve süresi belirtilmiştir: “
İdarî para cezası
ve mülkiyetin kamuya geçirilmesine ilişkin idarî yaptırım kararına karşı, kara-
rın tebliği veya tefhimi tarihinden itibaren en geç onbeş gün içinde, sulh ceza
mahkemesine başvurulabilir.
” Dolayısıyla Kanun yürürlüğe girdiğinde,
genel hükümlerinin tüm kabahatler bakımından geçerli olması ve bu
kapsamda kabahatlere uygulanan idari yaptırımlara karşı sulh ceza
mahkemelerinin görevli olması esası benimsenmişti.
Ancak, Kanun’un 3. maddesi, Anayasa Mahkemesi’nin 1.3.2006
günlü ve E.2005/108, K.2006/35 sayılı kararıyla iptal edilmiştir.
30
İptal
kararı, “
Ceza hukukundaki gelişmelere koşut olarak, kimi yasal düzenleme-
lerde basit nitelikte görülen suçlar hakkında idari yaptırımlara yer verildiği
27
Bayar, age., s:41-42
28
Yavaşlar, “Vergi Ceza Hukuku’ndaki…”; Kılıç, agm.,s:311; Taşdelen, agm., s:787
29
Yavaşlar, “İdari Nitelikli...”, s:162; Şenyüz, age., s:47; Metin Günday,
İdare Hukuku
,
İmaj Yayınevi, Güncellenmiş ve Gözden Geçirilmiş 10. Baskı, s:239; Funda Başaran
Yavaşlar, “Vergi Suç ve Kabahatleri Hukuku’nda Son Durum”,
İstanbul Barosu
Dergisi
, Cilt:82, Sayı:6, Yıl:2008, (2839-2859) s:2840
30
22.7.2006 günlü ve 26236 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.