

TBB Dergisi 2016 (124)
Özden SAV
511
iv) güvensizlik ortamının derecesi;
v) mağdurların varlığı;
vi) hükümetçe düzeni sağlamaya yönelik başvurulan önlemler.
Öğretide,
yukarıda belirlenen bu öğelere uymayan “sokak hare-
ketleri”
(riots/emeutus),
“terror eylemleri, eşkıyalık”
(banditisme),
vb
“iç gerginlikler”in
(internal tension)
ve “iç karışıklıklar”
ın (internal
disturbances)
sözkonusu ortak 3.maddedeki uluslararası nitelikti ol-
mayan silahlı çatışmalar kavramının dışında kaldığı konusunda görüş
birliği bulunduğu vurgulanmalıdır. Bu bağlamda, sayılan ve objektif
ölçütlere bağlanmaya çalışılan öğelerin değerlendirilmesi ise belirli bir
öznellikten (sübjektif) kurtulamamaktadır. Bu nedenle, bu tür durum-
ları değerlendirmenin fiilen çatışmaların ülkesinde geçtiği devletçe
yapılması kaçınılmaz olmaktadır.
Yukarıda anıldığı gibi, 1949 Sözleşmelerinden farklı olarak, 1977
tarihli ek II sayılı Protokol’de, bu konuda bir tanım yer almaktadır. Bu
tanıma göre salt iç silahlı çatışma niteliği gösteren çatışmaların II. Pro-
tokol anlamında uluslararası nitelikte olmayan silahlı çatışma olarak
kabul edilmesi için üç koşulun yerine gelmesi gerekmektedir:
I. Silahlı çatışmaların hükümet silahlı kuvvetleri ile başkaldıran bir
örgütlenmiş grubun silahlı kuvvetleri arasında geçmesi gerek-
mektedir.
II. Şiddet eylemlerinin yoğunluğu önemlidir. Zira ‘iç gerginlikler’ ve
‘iç karışıklıklar’ açıkça Protokol kapsamı dışındabırakılmıştır.
III. Başkaldıran silahlı kuvvetlerin ve grupların askeri örgütlenme
düzeyleri de önemlidir. Buna göre,
• Başkaldıran silahlı kuvvetler ve gruplar sorumlu bir komuta-
nın yetkisi altında bulunmalı,
• Anılan kuvvetler ve gruplar Protokolde yer alan silahlı çatış-
ma hukuku kurallarına uyulmasını sağlayabilecek durumda
olmalı,
• Anılan kuvvetler ve gruplar ilgili devlet ülkesinin bir bölü-
münde sürekli ve düzenli askeri eylemler yapabilmesine ola-
nak veren denetime sahip olmalıdır.