

TBB Dergisi 2016 (124)
Özden SAV
517
düşüncesine yer verilmediği sonucuna varılmıştı. Ancak, özellikle
2000’li yılların başında Afrika anakarasında, iklim değişikliğine
de bağlı olarak artan ısı ve kuraklık, kıt su kaynaklarının suya eri-
şim sorununu yaşamın devam etmesine engel bir sorun durumu-
na getirmiştir. Bu birden çok karma gelişme, suya erişim konusun-
da bağlayıcı bir projeyi ivedi kılmıştır.
Su konusu ilgili uzman birimlerin (Dünya Bankası, Dünya Ba-
rajlar Konseyi, OECD gibi) yanısıra İlk olarak, BM İnsan Hakları
Konseyi’nde de ele
alınmıştır.Buçalışmalar sırasında en sık yollama
yapılan erken tarihli bir düzenleme
B.M. Ekonomik, Sosyal ve Kül-
türel Haklar Misakı
’nın (ESKHS) 11 ve 12. Maddeleri (ve bu antlaşma
dolayısıyla hazırlanan 2002 tarihli “
15 sayılı Genel Yorum
”du: Anı-
lan maddelerden ilkinde, “sözkonusu Misak’a taraf olan devletlerin,
herkesin, yeterli beslenme, giyim ve konut dahil olmak üzere, kendisi
ve ailesi için yeterli bir yaşam düzeyine erişme ve yaşam koşulları-
nı sürekli geliştirme hakkına sahip olduğunu kabul ettikleri”ne işaret
edilmişti. Böylece, ESKHS’ye Taraf Devletlerin, anılan konularda ulus-
lararası işbirliğini de kabul ettikleri, ve börada anılan hakların gerçek-
leşmesini güvence altına almak için uygun önlemleri alacaklarından
sözedilmişti.
b.
Bu arada, su hakkı bakımından 1977 tarihli
Mar del Plata Kon-
feransı Raporu’
nda, Panama Kanalı, Akdeniz, Karadeniz, Kara-
ipler gibi yarıkapalı denizlerin yani sığ denizlerin dahil edildiği
su kaynaklarının akılcı kullanımı ve yönetiminden söz edilmişti.
Daha 1977 yılından başlanarak, çevreciler su kaynaklarının, her-
bir su kaynağına ilişkin somut veriler saptanmıştı (
assessment
), su
kaynağın akılcı kullanılması ve akılcı yönetilmesi için atılabilecek
adımlara yer vermektedir.
c.
Mar del Plata Konferası’nı izleyen yıllarda, B.M. Uluslararası
Hukuk Komisyonu’nda görüşülerek, hazırlanmış olan Sınıraşan
Akarsuların Ulaşım Dışı Amaçlarla Kullanımına ilişkin Çerçeve
Sözleşme metni üzerinde bir oydaşma
53
sağlanamamış olmasıdır.
Gerek bu metnin hazırlandığı (BM bünyesindeki Uluslararası Hu-
kuk Komisyonu-UHK
54
)’ndaki görüşmeler sırasında, gerek UHK
53
İngilizce’deki “consensus” kavramı karşılığıdır.
54
International Law Commission ILC