

Uluslararası Hukuk Açısından Sığınma, Göç, Nüfus Mübadelesi Vatansızlık...
514
karşıya bulunulması için
devletin egemenlik alanı içinde toplumun bütünü-
ne ya da bir bölümüne yönelik
olağan dışı
nitelikli gerçek ya da yakın
bir tehlikenin varlığı
aranmaktadır. Buna göre devletlerin, örneğin
A.İ.H.S.nin 15 inci maddesinde kabul edilen bu tür olağan üstü du-
rumlarda, Sözleşmenin yaşam hakkı (m.2), işkence ve kötü muamele
(m.3), kölelik (m.4), suç ve cezaların yasalarda önceden öngörülmüş
olması (m.7) hükümleri saklı kalmak kaydıyla, durumun gerektirdi-
ği ölçüde ve uluslararası hukuktan kaynaklanan öteki hükümlere ters
düşmemek üzere, Sözleşme hükümlerini Avrupa Konseyi’ne yapacak-
ları bir bildirim sonucu geçici süre uygulamayabilecekleri kabul edil-
mektedir.
Uluslararası nitelikte olmayan silahlı çatışmalara ilişkin bazı belir-
sizlikler sürdüğü için, silahlı çatışmaların yürütülmesine ilişkin belir-
sizlikler de giderilmiş değildir. Nitekim 1949 Cenevre Sözleşmeleri’nin
ortak 3. maddesi yalnızca çatışma dışı kalmış kişilerin insancıl amaçlı
korunması hedefiyle sınırlı kalırken, 1977 tarihli ek II. Protokol de 13-
18. maddeleri aynı amacı gütmekte ve silahlı çatışmaların yürütülme-
siyle doğrudan ilgili olan kuralları içermemektedir.
Uygulanan uluslararası hukuk, uluslararası nitelikte olmayan si-
lahlı çatışmalarda taraflara “savaşçı” sıfatını kazandırmaz. Böylece,
uluslararası olmayan silahlı çatışmalara katılan kişilere “savaşan” ya
da “ayaklanan” sıfatı tanınmadıkça
45
bu kişilerin herhangi bir ulusla-
rarası hukuk statüsü kazanamamış olmaları dolayısıyla eylemlerinin
de uygulamada
ulusal ceza yasaları
na bağlı olarak değerlendirildiği
görülmektedir
46
. Ancak, sözkonusu ulusal ceza yasaları, ilgili devle-
tin bağ
ıt
lı olduğu evrensel ya da bölgesel insan hakları antlaşmala-
rına aykırı düş
me
melidir. Ayrıca, 1949 Cenevre Sözleşmesi’nin ortak
3. maddesi günümüzde yapılageliş hukuku değeri kazandığı için, bu
tür çatışmalara katılan kişilerin teslim olma, yaralanma, hastalanma
vb. nedenlerle ‘çatışma dışında’ kaldıkları andan başlayarak devlet
(hükûmet) kuvvetlerinden “insancıl muamele” görmeleri gerekir. Eğer
silahlı çatışmaların geçtiği ülke devleti 1977 tarihli ek II. Protokole ta-
45
‘Savaşan’ statüsünün tanınması için bkz. Hackworth, Digest Of International
Law, Sh.319
46
Pazarcı, Ibid., Sh. 293; Fatma Taşdemir, “İnsan hakları hukuku ve insancıl hukuk
açısından Türkiye’nin ayrılıkçı terör örgütü PKK ile mücadelesi”, Gazi Üniversi-
tesi Hukuk Fakültesi Dergisi C. XVI, Y. 2012, s.107-146