Previous Page  142 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 142 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (125)

Hasan DURSUN

141

kaçırmışlardır. Öte yandan söz konusu neden yüzünden kamu kurum

ve kuruluşları kamu parasını en iyi bir şekilde kullanabilme olana-

ğını bulamamışlar ve sonuçta Birlik vatandaşları en iyi fiyata kaliteli

hizmetlere ulaşamamışlardır. Hâlbuki imtiyaz sözleşmelerinin ihale

sürecinin yeterli, dengeli ve esnek bir hukuksal çerçevesinin çizilmesi,

Avrupa Birliği aktörlerinin piyasaya etkin ve ayrımcılığa uğramayan

bir tarzda girmelerine yol açacak, hukuksal güvenliği sağlayacak ve

yurttaşların faydasına olarak kamunun altyapı yatırımlarının ve stra-

tejik hizmetlerin artmasına yol açacaktır. Bu şekildeki bir hukuksal

çerçeve, bunun yanında, ekonomik aktörlere daha fazla hukuksal ke-

sinlik sağlayacak uluslararası kamu ihalesi piyasasına daha fazla açıl-

manın aracı ve dayanağı olacak ve dünya ticaretini güçlendirecektir.

Özellikler Avrupa Birliği imtiyaz piyasasına küçük ve orta işletmele-

rin ulaşabilmesinin iyileştirilmesine özel bir önem verilmelidir.

İmtiyaz sözleşmelerine uygulanacak hukuksal çerçeve açık ve

sade olmalıdır. Bu çerçeve idari sözleşmelerle karşılaştırılınca imtiyaz

sözleşmesinin özgün niteliğine uygun düşmeli ve aşırı ölçüde bir bü-

rokrasiye yol açmamalıdır.

İmtiyaz sözleşmeleri uzun vadeli olarak altyapı yatırımlarında

yapısal gelişme ve stratejik hizmetlerin sunulmasını geliştirme ba-

kımından önemli bir araç niteliğini taşımakta, Avrupa iç piyasasın-

da rekabetin geliştirilmesine önemli bir katkı sağlamakta, özel sek-

tör uzmanlığından faydalanılmasının yolunu açmakta ve etkinlik ve

“yenileşme”nin (innovation) elde edilmesine büyük ölçüde yardım

etmektedir.

İşte bu gerekçelerle Avrupa Birliği, salt imtiyaz sözleşmelerine

özgü olmak üzere 26 Şubat 2014 tarih ve 2014/23/EU sayılı İmtiyaz Söz-

leşmeleri İhale Direktifi çıkartmıştır.

107

Bu direktifle, değeri 5.186.000

Avro ve üzeri olan imtiyaz işlerinde İdarenin ve imtiyazcının usul ve

şekil kuralları açık bir şekilde gösterilmiştir.

Mevcut durumda imtiyaz hakkındaki 1326 tarihli Kanun Avrupa

Birliği Direktifine uygun düşmediği

108

gibi imtiyaz işlerini özel hukuk

107

Direktifin metni ve gerekçeleri için bkz. Bkz. L 94/1 sayılı ve 28.3.2014 tarihli Of-

ficial Journal of the European Union.

108

Zaten 1326 tarihli Kanun, imtiyaz ihalesi hakkında hüküm dahi tesis etmemiş,

imtiyazın ihalesiz bir şekilde Bakanlar Kurulu kararı ve Meclis onayıyla verileceği

esasını benimsemiştir.