Previous Page  139 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 139 / 417 Next Page
Page Background

Yeni Bir Yetkilendirme (İmtiyaz) Sözleşmeleri Kanunu Yapılmasına Mutlak Bir Gereksinim Vardır

138

la adalet hizmetlerinin özel kişilere gördürülüyor olmasını açıklaya-

mayacağını savunmaktadır.

102

Ulusoy, 13 Ağustos 1999 tarihinde yapılan anayasa değişikliğinin

bütün kamu hizmetlerinin özel hukuk rejimine tabi tutulup tutulma-

yacağı konusunda bir sınırlama getirdiğini, zira Anayasa’nın 47. mad-

desinin 4. fıkrasında yer alan “Devlet, kamu iktisadi teşebbüsleri ve di-

ğer kamu tüzel kişileri tarafından yürütülen yatırım ve hizmetlerden

hangilerinin

” özel hukuk rejimine tabi tutulacağını kanun koyucunun

belirleyeceğinin hüküm altına alınmasının, bu faaliyetlerin en azın-

dan bir bölümünün bu rejim dışında, bir başka deyişle, kamu hukuku

rejiminde gördürüleceği anlamına geleceğini belirtmektedir.

Ulusoy, bu bağlamda, Anayasa’nın zorunlu olarak kamu hukuku

rejimine tabi tuttuğu asgari bir kamu hizmeti alanı öngördüğü söyle-

nebileceğini, ancak bu asgari alana hangi kamu hizmetlerinin girdiği-

ni belirlemenin kolay görünmediğini ifade etmektedir. Yazar, bu ko-

nuda Anayasa metninden bir sonuç çıkarmak olanaklı görünmemekle

birlikte, bu alana yalnızca egemenlikle doğrudan doğruya bağlantılı

(ulusal savunma, kamu düzeninin sağlanması gibi) kamu hizmetle-

rinin gireceğini ve ekonomik yönü ağır basan kamu hizmetinin bu

alana dâhil olmayacağının savunulabileceğini belirtmektedir. Yazar

Anayasa’da 13 Ağustos 1999 tarihinde yapılan düzenlemeden çıkarıla-

bilecek tek kesin sonucun, ayrıksız bir şekilde tüm kamu hizmetlerini

özel hukuk rejimine tabi tutan bir yasal düzenlemenin Anayasa’nın

47. maddesinin 4. fıkrasına aykırı olacağını, öte yandan, Anayasa’da

yer alan bu hükmün, tek tek sayılmak ve bütün kamu hizmetlerini

kapsamamak şartıyla, kanun koyucuya, kamu hizmetlerini özel hu-

kuk rejimine tabi tutarak özel kişilere gördürme konusunda açık bir

takdir yetkisi verdiğini ifade etmektedir.

103

Gerdaneri ve Berk ise belediye vergi ve harçlarının ihale yoluy-

la özel kuruluşlar aracılığıyla tarh, tahakkuk ve/veya tahsili üzerine

yaptıkları incelemede “buyurucu ve toplum hayatına müdahale edici

nitelik taşıyan, denetim, kontrol, ruhsat ve izin verme, men etme gibi

kamu kudretine dayalı görev ve yetkilerin özel kişi ve kuruluşlara gör-

dürülmesinin mümkün olmadığı” sonucuna ulaşmışlardır.

104

102

Bkz. Ulusoy, s. 48-49.

103

Ulusoy, s. 49-50.

104

Bkz. Tan. Kamu Hizmeti İmtiyazından “Yap-İşlet-Devret” Modeline, s. 322 ve dn.

49.