Previous Page  95 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 95 / 417 Next Page
Page Background

Yeni Bir Yetkilendirme (İmtiyaz) Sözleşmeleri Kanunu Yapılmasına Mutlak Bir Gereksinim Vardır

94

teşebbüsleri ve diğer kamu tüzel kişileri tarafından yürütülen bazı

hizmetlerin özel hukuk sözleşmesi ile gerçek ve tüzel kişilere yaptı-

rılabilmesi ve devredilebilmesi mümkün kılınmış, Anayasa’nın 125.

maddesinin 1. fıkrasında yapılan değişikle kamu hizmeti imtiyaz

sözleşmelerinden doğan uyuşmazlıkların milli ya da milletlerarası

tahkim yoluyla çözümlenebilmesine olanak tanınmış, milletlerarası

tahkime ancak yabancılık unsuru taşıyan uyuşmazlıklar için gidile-

bileceği belirtilmiş, yine aynı kanunla Anayasa’nın 155. maddesinin

2. fıkrası değiştirilerek Danıştay’ın imtiyaz şartlaşma ve sözleşmeleri

üzerindeki inceleme yetki ve görevi salt görüş bildirme görevi haline

getirilmiş ve ilgili kanunlarda da bu doğrultuda değişiklikler yapıl-

mıştır.

Anayasada yapılan bu değişikliklerden sonra imtiyaz sözleşme-

lerini öngören kanunlarda da bir takım değişikliklere gidilmiştir. Bu

bağlamda 20.12.1999 tarih ve 4493 sayılı Kanun’un 2. maddesiyle 3996

sayılı Kanun’un 5. maddesine; Yüksek Planlama Kurulunca belirle-

nen idare ile sermaye şirketi veya yabancı şirket arasında yapılacak

sözleşmenin özel hukuk hükümlerine tabi olacağı hükmü konulmuş-

tur. 21.1.2000 tarih ve 4501 sayılı Kanun’un 7. maddesiyle 3996 sayı-

lı Kanun’un Geçici 1. maddesinin 2. fıkrası değiştirilerek, 3096 sayılı

Kanun’da belirtilen elektrik üretim, iletim, dağıtım ve ticaret hizmet-

leri

20

ile 3465 sayılı Kanun kapsamındaki Karayolları Genel Müdür-

lüğü ile özel şirket arasında otoyol yapımı, bakımı ve işletilmesi ko-

nusunda yapılacak görevlendirme sözleşmeleri 3996 sayılı Kanun’un

kapsamına alınmıştır.

21

Bu bağlamda otoyol, trafiği yoğun karayolu,

20

Ancak 20.2.2001 tarih ve 4628 sayılı Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’nun Teş-

kilat ve Görevleri Hakkında Kanun’un 3. maddesi ile bu kanunun bir kısım hü-

kümlerini ve bu arada 3. maddesini ilga eden 14.3.2013 tarih 6446 sayılı Elektrik

Piyasası Kanunu’nun 4. maddesinde elektrik üretim, iletim, dağıtım, toptan satış,

perakende satış, piyasa işletim, ithalat ve ihracat faaliyetlerinin “lisans” (ruhsat)

yöntemi ile özel kesime gördürülmesi usulünü öngörmüştür. 6446 Kanun’un geçi-

ci 12. maddesinde; mevcut sözleşmeler kapsamındaki üretim tesisleri ile projelere,

mevcut sözleşmelerindeki hak ve yükümlülüklerle ve sözleşme süresi ile sınırlı

olmak kaydıyla, bu kanunun yürürlük tarihinden itibaren bir yıl içerisinde ilgili

mevzuat kapsamında resen lisan verileceği belirtilerek önceki dönemde yapılan

sözleşmelerin geçerliliği ortadan kaldırılmıştır.

21

Bundan başka 4501 sayılı Kanun’un Geçici 1. maddesinin 1. fıkrasında; bu ka-

nunun yürürlüğe girmesinden önce kamu hizmetleri ile ilgili imtiyaz şartlaşma

ve sözleşmelerine göre başlatılmış proje ve işlerin, tabi oldukları usul ve esaslara

göre sonuçlandırılacağı, 2. fıkrasında ise kesinleşmiş mahkeme kararı ile iptal edi-