

Yeni Bir Yetkilendirme (İmtiyaz) Sözleşmeleri Kanunu Yapılmasına Mutlak Bir Gereksinim Vardır
94
teşebbüsleri ve diğer kamu tüzel kişileri tarafından yürütülen bazı
hizmetlerin özel hukuk sözleşmesi ile gerçek ve tüzel kişilere yaptı-
rılabilmesi ve devredilebilmesi mümkün kılınmış, Anayasa’nın 125.
maddesinin 1. fıkrasında yapılan değişikle kamu hizmeti imtiyaz
sözleşmelerinden doğan uyuşmazlıkların milli ya da milletlerarası
tahkim yoluyla çözümlenebilmesine olanak tanınmış, milletlerarası
tahkime ancak yabancılık unsuru taşıyan uyuşmazlıklar için gidile-
bileceği belirtilmiş, yine aynı kanunla Anayasa’nın 155. maddesinin
2. fıkrası değiştirilerek Danıştay’ın imtiyaz şartlaşma ve sözleşmeleri
üzerindeki inceleme yetki ve görevi salt görüş bildirme görevi haline
getirilmiş ve ilgili kanunlarda da bu doğrultuda değişiklikler yapıl-
mıştır.
Anayasada yapılan bu değişikliklerden sonra imtiyaz sözleşme-
lerini öngören kanunlarda da bir takım değişikliklere gidilmiştir. Bu
bağlamda 20.12.1999 tarih ve 4493 sayılı Kanun’un 2. maddesiyle 3996
sayılı Kanun’un 5. maddesine; Yüksek Planlama Kurulunca belirle-
nen idare ile sermaye şirketi veya yabancı şirket arasında yapılacak
sözleşmenin özel hukuk hükümlerine tabi olacağı hükmü konulmuş-
tur. 21.1.2000 tarih ve 4501 sayılı Kanun’un 7. maddesiyle 3996 sayı-
lı Kanun’un Geçici 1. maddesinin 2. fıkrası değiştirilerek, 3096 sayılı
Kanun’da belirtilen elektrik üretim, iletim, dağıtım ve ticaret hizmet-
leri
20
ile 3465 sayılı Kanun kapsamındaki Karayolları Genel Müdür-
lüğü ile özel şirket arasında otoyol yapımı, bakımı ve işletilmesi ko-
nusunda yapılacak görevlendirme sözleşmeleri 3996 sayılı Kanun’un
kapsamına alınmıştır.
21
Bu bağlamda otoyol, trafiği yoğun karayolu,
20
Ancak 20.2.2001 tarih ve 4628 sayılı Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’nun Teş-
kilat ve Görevleri Hakkında Kanun’un 3. maddesi ile bu kanunun bir kısım hü-
kümlerini ve bu arada 3. maddesini ilga eden 14.3.2013 tarih 6446 sayılı Elektrik
Piyasası Kanunu’nun 4. maddesinde elektrik üretim, iletim, dağıtım, toptan satış,
perakende satış, piyasa işletim, ithalat ve ihracat faaliyetlerinin “lisans” (ruhsat)
yöntemi ile özel kesime gördürülmesi usulünü öngörmüştür. 6446 Kanun’un geçi-
ci 12. maddesinde; mevcut sözleşmeler kapsamındaki üretim tesisleri ile projelere,
mevcut sözleşmelerindeki hak ve yükümlülüklerle ve sözleşme süresi ile sınırlı
olmak kaydıyla, bu kanunun yürürlük tarihinden itibaren bir yıl içerisinde ilgili
mevzuat kapsamında resen lisan verileceği belirtilerek önceki dönemde yapılan
sözleşmelerin geçerliliği ortadan kaldırılmıştır.
21
Bundan başka 4501 sayılı Kanun’un Geçici 1. maddesinin 1. fıkrasında; bu ka-
nunun yürürlüğe girmesinden önce kamu hizmetleri ile ilgili imtiyaz şartlaşma
ve sözleşmelerine göre başlatılmış proje ve işlerin, tabi oldukları usul ve esaslara
göre sonuçlandırılacağı, 2. fıkrasında ise kesinleşmiş mahkeme kararı ile iptal edi-