Previous Page  142 / 393 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 142 / 393 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (126)

Recep DOĞAN

141

Hindistan’da dul kadınların kocasının ölümünün ardından kocası ile

beraber yakılması (

sati

), zina ile suçlanan kadınların taşlanarak recm

edilmesi (

stoning

),

36

kocası tarafından aldatılan Japon kadının yaşadı-

ğı utanç dolayısıyla çocukları ile beraber intihar etmesi (

oyaka-shinju

)

37

hep kültürel saiklerle işlenen cinayetler kategorisinde değerlendiril-

melidir.

Buraya kadar yaptığımız tartışmalar göz önüne alındığında, töre

saikine ilişkin hukuki düzenlemenin bilimsel verilere dayanmadığı

açıktır. Dolayısıyla, bilimsel verilere dayanmaksızın yapılan hukuki

düzenlemenin kapsam ve içeriğini ortaya koymak adına girişilen bu

çabalar değerli, ama sonuca ulaşması mümkün gözükmeyen nafile ça-

balardır. Ancak, kanun koyucunun ve yargının eril şiddet türleri ara-

sında namus/töre şeklinde farklı kategoriler yaratma çabası, bilinçli

bir tercihin ürünüdür. İlerde ayrıntıları ile tartışılacağı üzere, eril şid-

det türleri arasında farklı kategoriler yaratılarak aslında erkeklerin ka-

dınlara, özellikle eşlerine uyguladıkları şiddetin mazur görülmesini

ve daha az bir ceza ile cezalandırılmasını sağlayacak hukuki bir yönte-

min bulunması amaçlanmaktadır. Hukuki düzenlemeye rağmen, 5237

sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği 1 Haziran 2005 tarihinden 2010 yılı-

nın ortalarına kadar töre saiki kavramından ne anlaşılması gerektiği

hususunda yaşanan tereddüt halen devam ettiğinden, Yargıtay Ceza

Genel Kurulu 11.05.2010 tarihli kararı ile sorunu gidermeye çalışmıştır.

4- Yargıtay Ceza Genel Kurulunun 11.05.2010 tarihli kararı

Davaya konu olay şöyle gelişmiştir. Kardeş olan sanıklar, dul olan

anneleri tanık N ile maktul arasında gönül ilişkisi ve cinsel birliktelik

olduğundan şüphelenmiş, olay günü annesini evde göremeyen sanık

E, maktûle ait iş yerine gelmiş, burada maktul ve annesini uygunsuz

vaziyette, annesinin saçı başı dağınık, maktulün atleti dışarıda, pan-

tolonunun fermuarını kapatmaya çalışırken görmüş, sonra durumu

diğer sanığa söylemiş, annelerinin maktulle ilişkisini namus meselesi

sayan sanıklar eve gidip silahlarını alarak maktulün işyerine gitmiş,

36

Jeroen Van Broeck “Cultural Defence and Culturally Motivated Crimes (Cultural

Offences)”, European Journal of Crime, Criminal Law and Criminal Justice, 2001,

9 (1), s.1-32.

37

Anne Phillips, Multiculturalism without culture, Princeton University Press, Prin-

ceton, 2007.