

Yargıtay Kararlarında Töre Saikiyle Öldürme Suçu
144
tutulan tutanaklardan maddenin ve düzenlemenin amacı konusunda
bir görüşe varmaya çalışmıştır. Bu konuda Genel Kurul şu sonuca var-
mıştır:
“
5237 sayılı TCY’nın 82. maddesinin TBMM Adalet Komisyonunda gö-
rüşmeleri esnasında verilen bir önerge ile “töre saiki”yle gerçekleştirilen kasten
öldürme fiilleri nitelikli hal olarak düzenlenmiş, yapılan görüşmelerde, namus
saikiyle
işlenen öldürme fiillerinin de bu kapsamda bulunduğu,
namus
kavramının çok geniş ve ortak bir tanımının bulunmasındaki güç-
lük nazara alınarak,
bu kavramın kullanılmadığı
, toplumsal bir değer
olarak hukuk düzenince de korunması gereken namusa yönelik saldırılar karşı-
sında, esasen haksız tahrik oluşturan davranışlar nedeniyle işlenen suçlarda,
toplumsal bir değer olarak kabul edilen bir namus anlayışının da,
hukuki korumadan yoksun kalabileceği ve maddenin uygulanması
koşullarının oldukça genişletileceği,
esasında cezada indirim yapılması-
nı gerektiren bir hal bulunmasına karşın bunun nitelikli hal olarak düzenlen-
mesi suretiyle bazı koşullarda çelişki yaratılacağı,
buradaki saikin hukuken
onaylanmayan ve kabul görmeyen bir saik olması gerektiği,
dolayı-
sıyla haksız tahrikin koşullarının bulunduğu olaylarda esasen bu saikle de ha-
reket edilemeyeceği görüşleriyle, “töre saiki” tanımı yapılmadığı gibi, madde
metninde de, namus saiki ifadelerine yer verilmemiştir.”
Yargıtay Ceza Genel Kurulu’nun, anlaşılması güç düşük cümleler
ile kurulan ve aynen aktarılan bu gerekçesinden çıkarabileceğimiz so-
nuçlar şunlardır.
Birincisi gerek Genel Kurul, gerekse TBMM Adalet Komisyonu’na
göre, namus kavramı çok geniş bir kavram olup, bu kavramın üze-
rinde anlaşılabilecek ortak bir tanımının bulunması oldukça güçtür.
Dolayısıyla madde metninde “namus” yerine “töre” kavramı kullanıl-
mıştır.
İkincisi, “namus” toplumsal bir değer olarak görülmekte olup ko-
runması gereken bir kavramdır, “töre” ise bu niteliğe sahip değildir.
Üçüncüsü Genel Kurul’a göre, namusa yönelik olarak başta ırza
geçme şeklinde işlenen cinsel saldırılar ile diğer saldırılar (hakaret,
sövme vs.) nedeniyle işlenen öldürme suçlarında, esas itibariyle haksız
tahrik teşkil eden ve cezada indirim yapılmasını gerektiren bir hal bu-
lunmaktadır. Madde metninde, “namus” kelimesine yer verilmesi ve