Previous Page  143 / 393 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 143 / 393 Next Page
Page Background

Yargıtay Kararlarında Töre Saikiyle Öldürme Suçu

142

anneleri ile ilişkisi konusunda maktulü kısa bir süre sorgulamış ve

ilişkiyi kabul etmeyen maktulü eylem ve fikir birliği içinde, ele geçiri-

len ruhsatsız silahları ile ateş ederek öldürmüşlerdir.

Dosyayı inceleyen Yargıtay 1. Ceza Dairesi 15.04.2009 gün ve

2009/7373 E - 2154 K sayılı kararında “töre saikiyle öldürme suçu, hak-

sız tahrik hükümlerinin uygulanmasına yer olmayan namus saikiyle

işlenen öldürme suçunu ifade eder” düşüncesinden hareketle olayda

maktulün sanıklara yönelik haksız tahrik teşkil edebilecek bir eylemi-

nin bulunmadığını belirterek bozma kararı vermiştir.

Yerel mahkeme olan Kayseri 1. Ağır Ceza Mahkemesi ise 2.9.2009

tarih ve 2009/233 E-287 K sayılı kararı ile töre cinayetlerinde kolektif

bir karar ve ruh bulunduğu, namus cinayetlerinde ise kolektif bir ira-

de bulunmadığı düşüncesinden hareketle, Yargıtay 1. Ceza Dairesi’nin

bozma kararına uymayarak direnme kararı vermiştir.

Bu değerlendirmelerin ardından dosya önüne gelen Yargıtay Ceza

Genel Kurulu konuya ilişkin kararını 11.05.2010 tarih ve 2010/1-56 E,

2010/111 K sayılı kararı ile vermiştir.

Genel Kurul bu kararında şu gerekçelere yer vermiştir:

“Saik” kavramı, Türkçe sözlüklerde, “sebep”, “güdü”, “sevkeden”, “götü-

ren”, “faili suç işlemeye sevkeden his ve menfaat” şeklinde tanımlanmıştır.

“Töre” kavramı ise, “bir toplulukta benimsenmiş, yerleşmiş davranış ve yaşa-

ma biçimlerinin, kuralların, görenek ve geleneklerin, ortaklaşa alışkanlıkların,

tutulan yolların bütünü, âdet” ya da “bir toplumdaki ahlaki davranış biçim-

leri, adap” şeklinde tanımlanmaktadır. Töre kavramının, namus kavramını da

kapsayıp kapsamadığı sorusuna gelince, namus kavramının sözlük anlamının,

“bir toplum içinde ahlak kurallarına ve toplumsal değerlere bağlılık, iffet”

şeklinde açıklandığı görülmektedir.

Tanımların benzerliği nazara alındı-

ğında, töre kavramının, namus kavramını da içeren bir üst kavram

olduğu anlaşılmaktadır.

Nitekim Türk Dil Kurumu sözlüğünde ‘töre cinayeti’ kavramının tanımı

ise, “bazı bölgelerde geleneksel anlayışlara uymama sebebiyle genellikle genç

kız veya kadınların ailesinin kararıyla yine aileden biri tarafından öldürülme-

si, namus cinayeti” şeklinde yapılmıştır. Töre belli koşullarda namusu da içe-

ren bir üst kavram ise de, töre ve namus cinayetlerinin aynı olup olmadığı veya

yasa koyucunun, töre saikiyle

işlenen kasten öldürme suçlarında, namus