

Yargıtay Kararlarında Töre Saikiyle Öldürme Suçu
142
anneleri ile ilişkisi konusunda maktulü kısa bir süre sorgulamış ve
ilişkiyi kabul etmeyen maktulü eylem ve fikir birliği içinde, ele geçiri-
len ruhsatsız silahları ile ateş ederek öldürmüşlerdir.
Dosyayı inceleyen Yargıtay 1. Ceza Dairesi 15.04.2009 gün ve
2009/7373 E - 2154 K sayılı kararında “töre saikiyle öldürme suçu, hak-
sız tahrik hükümlerinin uygulanmasına yer olmayan namus saikiyle
işlenen öldürme suçunu ifade eder” düşüncesinden hareketle olayda
maktulün sanıklara yönelik haksız tahrik teşkil edebilecek bir eylemi-
nin bulunmadığını belirterek bozma kararı vermiştir.
Yerel mahkeme olan Kayseri 1. Ağır Ceza Mahkemesi ise 2.9.2009
tarih ve 2009/233 E-287 K sayılı kararı ile töre cinayetlerinde kolektif
bir karar ve ruh bulunduğu, namus cinayetlerinde ise kolektif bir ira-
de bulunmadığı düşüncesinden hareketle, Yargıtay 1. Ceza Dairesi’nin
bozma kararına uymayarak direnme kararı vermiştir.
Bu değerlendirmelerin ardından dosya önüne gelen Yargıtay Ceza
Genel Kurulu konuya ilişkin kararını 11.05.2010 tarih ve 2010/1-56 E,
2010/111 K sayılı kararı ile vermiştir.
Genel Kurul bu kararında şu gerekçelere yer vermiştir:
“Saik” kavramı, Türkçe sözlüklerde, “sebep”, “güdü”, “sevkeden”, “götü-
ren”, “faili suç işlemeye sevkeden his ve menfaat” şeklinde tanımlanmıştır.
“Töre” kavramı ise, “bir toplulukta benimsenmiş, yerleşmiş davranış ve yaşa-
ma biçimlerinin, kuralların, görenek ve geleneklerin, ortaklaşa alışkanlıkların,
tutulan yolların bütünü, âdet” ya da “bir toplumdaki ahlaki davranış biçim-
leri, adap” şeklinde tanımlanmaktadır. Töre kavramının, namus kavramını da
kapsayıp kapsamadığı sorusuna gelince, namus kavramının sözlük anlamının,
“bir toplum içinde ahlak kurallarına ve toplumsal değerlere bağlılık, iffet”
şeklinde açıklandığı görülmektedir.
Tanımların benzerliği nazara alındı-
ğında, töre kavramının, namus kavramını da içeren bir üst kavram
olduğu anlaşılmaktadır.
Nitekim Türk Dil Kurumu sözlüğünde ‘töre cinayeti’ kavramının tanımı
ise, “bazı bölgelerde geleneksel anlayışlara uymama sebebiyle genellikle genç
kız veya kadınların ailesinin kararıyla yine aileden biri tarafından öldürülme-
si, namus cinayeti” şeklinde yapılmıştır. Töre belli koşullarda namusu da içe-
ren bir üst kavram ise de, töre ve namus cinayetlerinin aynı olup olmadığı veya
yasa koyucunun, töre saikiyle
işlenen kasten öldürme suçlarında, namus