

TBB Dergisi 2016 (126)
Recep DOĞAN
149
suç olmaktan tamamen çıkarılmasını istemiş
45
ve zina suç olmaktan
çıkarılmıştır. Dolayısıyla zinayı suç olmaktan çıkaran ve “kadına zina
yapma hakkını vererek namusun elden gittiğini” düşünen eril anla-
yış, kadının zinası halinde işlenen öldürme suçlarına daha az bir ceza
vererek kendi itibarını kurtarmanın peşine düşmüştür. Bu bağlamda,
eril iktidar, Türk Medeni Kanunu’nun 185/2 maddesinde “eşe karşı sa-
dakat yükümlülüğü” olarak düzenlenen ve ihlali halinde haksız fiil
oluşturduğu için tazminat sebebi olarak kabul edilen düzenleme ile
yine Medeni Kanun’un 161’ inci maddesinde boşanma sebebi olarak
muhafaza edilen “zina” hükmünü, 5237 sayılı TCK ile ilişkilendirerek,
5237 sayılı TCK’nun 82/1-k maddesine “töre saiki” ibaresini bilinçli
olarak koymuştur. Dolayısıyla, zina suç olmaktan çıkarılmış, ancak
eşine karşı cinsel sadakat yükümlülüğünü ihlal eden kadının kocası
tarafından öldürülmesi halinde, kocanın haksız tahrik hükümlerin-
den yararlanması ve daha az cezaya çarptırılması sağlanmıştır.
5237 sayılı TCK’nun 82/1-k maddesinin eril düşünce kalıplarının
etkisiyle düzenlendiği açıktır. Bu nedenle, zina konusunda direnişin
bulunmasına ve madde metninde “namus” yerine “töre” kavramının
yer almasına şaşırmamak gerekir.
46
Tekrar Genel Kurul’un kararına
dönmek gerekirse, “töre saiki”ni sözlük anlamından tanımlamaya ça-
lışan, ardından, TBMM Adalet Komisyonu’nda yaşanan tartışmaları
dile getirerek maddenin düzenlenme amacına değinen Genel Kurul,
daha sonra öğretide yer alan görüşlere dayanarak “töre saiki”nin içeri-
ğini belirlemeye çalışmıştır.
Genel Kurul bu bağlamda, Veli Özer Özbek’in “Yeni Türk Ceza Ka-
nununun Anlamı” adlı eserinden alıntı yapmış ve bu eserde yer alan
“töre saikiyle öldürme aynı zamanda ‘namus kurtarma’ düşüncesine
dayan[makta] ve kadına yönelik işlendiğinden bu tür fiiller namus ci-
nayeti olarak da adlandırılmaktadır. Kanımızca buradaki töre saiki-
nin namus saikini de içine alacak şekilde anlaşılması gerekir. Böyle
olunca sadece bir törenin gereği olarak değil, böyle bir töre olmasa
45
BBC News, September 9, 2004, “EU irked by Turkish adultery law”; Hürriyet, 13
Eylül 2004, “Zina tartışması”.
46
Eril kültürün kadın bedenine bakış açısı ve kontrol altına alma isteği, Genel
Kurul’un 11.05.2010 tarih ve 2010/1-56 E, 2010/111 K sayılı kararında Genel Ku-
rul üyesi Halit Baysoy’un kullandığı ve bu çalışmada yansıtılmayan karşı oy ge-
rekçesinde daha belirgin şekilde ortaya çıkmaktadır.