

TBB Dergisi 2016 (126)
Mustafa Yaşar DEMİRCİOĞLU
191
gayrimeşru niteliktedir. İdarenin “
düzenleme yetkisinin sınırının ne
olacağı”
hususu ile konusu gayrimeşru olan ve dolayısıyla açıkça hu-
kuka aykırı olan bir düzenlemenin müeyyidesinin ne olacağı sorunu
ortaya çıkmaktadır.
Bilindiği üzere idare; yaptığı işlemin hukuka aykırı olduğunu fark
ederse bu işlemi ilga veya geri alma yolları ile ortadan kaldırabileceği
gibi değiştirme yolu ile de hukuka aykırılığı giderebilecektir.
59
Ancak
idarenin kendiliğinden bu yolları uygulamaması durumunda “iptal”
ve “yokluk” müeyyideleri devreye girecektir. Yokluk teorisi; olağan
hukuka aykırılıktan farklı olarak çok ağır, bariz sakatlıkların varlığı
halinde kabul edilen bir kriter olarak
60
idare hukukunda en çetrefil,
belirsiz ve soyut bir sorun olarak görülmekte ve yokluk teorisinin; hu-
kukçu fantazisi olmadığı hususu özellikle vurgulanmaktadır.
61
İşlemin konusunun imkansız (mümkün olmayan) veya gayrimeş-
ru olduğu durumlarda müeyyidenin “yokluk” olacağı
62
, idari bir ta-
sarrufun kanun tarafından bir ceza tehdidi ile menedilmiş bulunan
bir harekete müsaade etmesi durumunda idari tasarrufun “yoklukla
malul” olacağı belirtilmiştir.
63
Bir işlemin geçerli olabilmesi için asli ve tamamlayıcı unsurları
taşıması gerekir. Bu unsurlardan birisinin bulunmaması işlemi sakat
duruma getirir. Bir işlemin tamamlayıcı unsurlarındaki noksanlıklar
da bu işlemi değişik derecelerde sakatlar. Tamamlayıcı unsurlardaki
noksanlar nedeniyle sakat olan idari işlemler usulüne uygun biçim-
de idarece geri alınıncaya veya aleyhine açılan bir dava sonucu idare
mahkemesince iptal edilinceye kadar hukuk alemindeki yürürlüğü-
nü sürdürür. Başka bir deyişle bu tür idari işlemler iptal edilinceye
kadar hukuka uygunluk karinesinden yararlanarak yürürlükte kalır.
Ancak, bir idarî işlemin asli unsurlarda noksanlık varsa, bu durum,
işlemin “yok” sayılmasına neden olur. Böyle bir işlemin yokluğunun
saptanabilmesi için herkes dava açabileceği gibi, davanın açılabilmesi
herhangi bir süreye de tabi değildir. Yokluk hali, işlemi alındığı tarih-
59
Kemal Gözler; s. 371.
60
Mukbil Özyörük, s. 219. , Yılmaz Aliefendioğlu, s. 7.
61
İdare hukukunda yokluk teorisi, öğreti tarafından geliştirilmiş ve içtihatlarla yer-
leşmiş, dolayısıyla dayanağını Celal Erkut, s. 69,71.
62
Metin Günday, s. 153
63
Eralp Özgen, s. 280. , Celal Işıklar, s. 844.