

TBB Dergisi 2016 (126)
Mustafa Yaşar DEMİRCİOĞLU
193
si, böylece, yokluğu, bir norma vücut veren ya da yürürlüğe koyan ira-
delerin eksikliğiyle sınırlı olarak kabul etmiştir.
67
Danıştay kararları incelendiğinde yokluk veya yok hükmünde
olma kavramları ile ilgili bir fikir ve uygulama birliği oluşmadığı
açıkça görülmektedir. Danıştay kararlarında “maddi yokluğa” örnek
gösterilebilecek kararlar yanında “yok hükmünde sayılma” ya örnek
gösterilebilecek kararlar da bulunmaktadır. Danıştay; maddi yokluk
durumuna ilişkin bir uyuşmazlıkta; uyuşmazlığın esasının incelen-
mesine gerek görmemiş davanın incelenmeksizin reddine karar ver-
miştir.
Hukuki yokluk niteliğinde olmayan, daha önce yürürlüğe konu-
lan üst hukuk normunun belirlediği sınırları aşan idari tasarruflar,
yok hükmünde olmaları nedeniyle, hukuk düzeninde herhangi bir
değişiklik oluşturamayacaklarından, idare edilenler yönünden bağla-
yıcı, dolayısıyla da düzenleyici değildirler, idarenin bu nitelikteki bir
işleminin idari yargı denetimine tabi tutulması, bu denetimin varlık
nedenine uygun düşmez. Bu nedenle bu tür işlemlerin esasının ince-
lenmesine de olanak yoktur.
68
Anlaşılacağı üzere Danıştay; hukuki
yokluk niteliğinde olmayan maddi yokluk hallerinde bir yargı deneti-
mi yapılmasına dahi olanak ve gerek bulunmadığına karar vermiştir.
Danıştay’ın söz konusu kararında; gümrük vergisi mükellefleri bakı-
mından kural koyucu nitelikteki idari metinlerin, tüzük, kararname
ve yönetmelikle sınırlandırılmış olduğu, bu çerçevede bir genelge yolu
ile gümrük vergisi mükellefiyeti doğuran işlem;
kural koyucu, yani
düzenleyici olarak kabulüne ve iptali istemiyle açılan davanın esası-
nın incelenmesine olanak yoktur. Ancak madden yok olan ve dolayı-
67
Yılmaz Aliefendioğlu, s. 11.
68
Danıştay 7. Dairesi 2001/337 Esas., 2002/3092 Karar sayılı İlamı. “...Gümrük
vergisi mükellefleri bakımından kural koyucu nitelikteki idari metinler, tüzük,
kararname ve yönetmelikle sınırlandırılmıştır. Gümrük idaresinin bu sayılanlar
dışında kalan idari işlemlerinin kural koyması; dolayısıyla, gümrük vergisi mü-
kellefini bağlayıcı nitelik kazanması hukuken olanaklı değildir. Bu bakımdan;
davalı idarenin, Türkiye’ye gelmesinden sonra sigorta poliçesi düzenlenen eşya-
nın gümrük vergisine esas kıymetine sigorta bedelinin nasıl yansıtılacağına dair
açıklama getiren 2000/43 sayılı Genelgesinin de, kural koyucu, yani düzenleyici
olarak kabulüne ve iptali istemiyle açılan davanın esasının incelenmesine olanak
yoktur. Açıklanan nedenlerle, davanın 2000/43 sayılı Genelgenin 2’nci maddesin-
de parantez içinde yer alan ibarenin iptali istemine ilişkin kısmının, incelenmeksi-
zin...reddine; ....3.10.2002 gününde oybirliği ile karar verildi.