

Düzenleyici İşlemin Konusunun Gayrımeşru Olması
192
ten itibaren hükümsüz kılar ve uyuşmazlık halinde hakim, işlemin
yokluğunu saptamakla yetinir.
64
Anayasa Mahkemesine göre; “Yokluk; bir normun var olmadığı-
nın ifadesidir. Yasalar bakımından, Parlamento iradesinin olmama-
sı, Cumhurbaşkanının yayımlama iradesinin bulunmaması, Resmi
Gazete’de yayımlanmaması gibi
65
bir normun varlığı için zorunlu olan
koşulları içermediği sürece “bir varlıktan” söz etmek olanaksızdır.
Ancak, bunun dışındaki sakatlıklar, denetime tabi oldukları sürece,
Anayasal denetimin konusunu oluşturabilirler.
66
” Anayasa Mahkeme-
64
Anayasa Mahkemesi Kararı, 1996/51 Esas, 1998/17 Karar sayılı İlamı. (Mustafa
Bumin’in Muhalefet Şerhi)
65
Resmi Gazete’de hangi yönetmeliklerin yayımlanacağı 3011 sayılı; “Resmi
Gazete’de Yayımlanacak Olan Yönetmelikler Hakkında Kanun” a göre belirlen-
mektedir. Kanuna göre; Başbakanlık, bakanlıklar ve kamu tüzelkişilerinin; işbir-
liğine, yetki ve görev alanlarına ait hükümleri düzenleyen, kamu personeline ait
genel hükümleri kapsayan, kamuyu ilgilendiren Yönetmelikler Resmi Gazete’de
yayımlanır. Ancak, milli emniyet ve milli güvenlikle ilgili olan ve gizlilik derecesi
taşıyan yönetmelikler yayımlanmaz. Mahalli idarelerce düzenlenen ve bu idare-
lerin yetki ve görev alanlarına giren yönetmelikler, mahallinde çıkan gazete veya
diğer yayın yolları ile ilan olunur. Kanun’un bu açık hükmüne rağmen pek çok
kamu kurum ve kuruluşu tarafından, Resmi Gazetede yayımlanması gereken yö-
netmeliklerin yayımlanmadığı görülmektedir. Örneğin; TÜBİTAK Araştırma ve
Yayın Etiği Kurulu Yönetmeliği (AYEK Yönetmeliği); bu şekilde bir yönetmeliktir.
3011 sayılı Kanun’a göre bir kamu tüzel kişiliği olan TÜBİTAK tarafından çıkarıl-
masına ve kamuyu ilgilendiren bir Yönetmelik olmasına rağmen Resmi Gazetede
yayımlanmamıştır. Oysa bu Yönetmelik, kamu kaynaklarının dağıtımını ilgilen-
diren bilimsel projelerin etik açıdan değerlendirilmesi ile ilgili hususları içeren,
üstelik etik/disiplin suçu ve bu suçlara uygulanacak müeyyideleri belirleyen, tüm
Türkiye genelinde uygulanan ve çoğunlukla muhatapları; ülke genelindeki tüm
üniversitelerde çalışan öğretim elemanları olan bir Yönetmelik olmasına rağmen
Resmi Gazete’de yayımlanmadan yürürlüğe sokulmuştur. Oysa bu yönetmelikle
benzer hususları düzenleyen ve katta daha dar kapsamlı da olan; (“Deneysel ve
Diğer Bilimsel Amaçlar İçin Kullanılan Deney Hayvanlarının Korunması, Deney
Hayvanlarının Üretim Yerleri İle Deney Yapacak Olan Laboratuvarların Kuru-
luş Çalışma Denetleme Usul Ve Esaslarına Dair Yönetmelik”, “Hayvan Deneyleri
Etik Kurullarının Çalışma Usul Ve Esaslarına Dair Yönetmelik”, “Gıda Kontrol
Laboratuvarlarının Kuruluş, Görev, Yetki ve Sorumlulukları İle Çalışma Usul
Ve Esaslarının Belirlenmesine Dair Yönetmelik”, “Klinik Araştırmalar Hakkında
Yönetmelik” gibi) pek çok Yönetmelik Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe
girmekte iken TÜBİTAK tarafından çıkarılan TÜBİTAK Araştırma Ve Yayın Etiği
Kurulu Yönetmeliği (AYEK Yönetmeliği) nin Resmi Gazetede yayımlanmaması
büyük bir eksikliktir. Bu Yönetmelik esas alınarak tesis edilen pek çok işlemin;
özellikle de disiplin suç ve cezalarına ilişkin işlemlerin hukuki dayanakları tartış-
malıdır.
66
Anayasa Mahkemesi Kararı, 2.7.2007 Gün Ve 2007/72 Esas, 2007/68 Karar sayılı
İlamı , Anayasa Mahkemesi Kararı, 5.6.2008 Gün Ve 2008/16 Esas, 2008/116 Karar
sayılı İlamı.