Previous Page  218 / 393 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 218 / 393 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (126)

Engin SAYGIN

217

deyle “yürürlükteki düzenlemeler ışığında idare ve hukuka duyulan

güven gereğince belli bir süre sonra elde edileceğine inanılan haklar”

kategorisinde ise de güvence kazanılmış haklarda olduğu kadar güçlü

değildir ve kural olarak bu alanda kamu otoritelerinin takdir yetkisi

söz konusudur.

18

Haklı beklentilerin korunması ilkesi gereğince; idari

organlarca belirli çıkarlardan yoksun bırakılan kişilerin haklı beklen-

tilerinin korunması ya da en azından kamu politikalarındaki değişik-

lik karşısında hukuki belirlilik gereğince bu durumu öngörebilmeleri

adına bireylerin muhtemel kazanımlarının güvenceye kavuşturulma-

sı gerekmektedir.

19

Sonuç olarak hem ülkemizde hem de İngiltere’de haklı beklenti

kavramı, kamu otoritelerinin yönetilenlerle ilgili yaptığı işlemlerle

veya istikrar kazanmış uygulamalarla bu kişileri haklı bir beklenti içi-

ne sokmuşsa ve söz konusu haklı beklenti hukuk sınırları içerisinde

ise bu durumun korunması gerekmektedir.

20

2. Haklı Beklenti Kavramına İngiliz Yargısının Yaklaşımı

Yukarıda haklı beklenti kavramına ilk kez 1969 tarihli

Schmidt v.

Secretary of State for Home Affairs

kararında yer verildiği not edilmişti.

Ancak haklı beklentilerin korunması ilkesinin İngiliz hukuk sistemin-

de gelişimi Avrupa Birliği kurumlarının bu kavramı daha sık kullan-

malarının etkisi ile 1990’lardan sonra olmuştur.

21

İngiliz idare hukukunda haklı beklentilerin korunması ilkesi

ile ilgili ilk sorun, haklı beklentinin kaynağını tespit edebilmektir.

Schønberg dört faklı durumda haklı beklentinin ortaya çıkabileceğini

ifade etmektedir.

22

Schønberg’e göre ilk olarak, bir kamu idaresinin

rilen 20 Yıl Hizmet Şartının Anayasa’ya Uygunluğu”,

Uyuşmazlık Mahkemesi Der-

gisi,

Ankara, 2103, Sayı 3, s.167.

18

Hasan Tuna Göksu, “6494 Sayılı Kanun İle Yargıtay ve Danıştay Üyeliği İçin Geti-

rilen 20 Yıl Hizmet Şartının Anayasa’ya Uygunluğu”,

Uyuşmazlık Mahkemesi Der-

gisi,

Ankara, 2103, Sayı 3, s.167.

19

Yücel Oğurlu, İdare Hukukunda Kazanılmış Haklara Saygı ve Haklı Beklenti So-

runu, Seçkin, Ankara, 2003, s. 227-230.

20

Ender Ethem Atay, İdare Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2012, s.125.

21

Robert Thomas, Legitimate Expectations and Proportionality in Administrative

Law, Hart Publishing, Oxford, 2000, s. 49.

22

Soren Schønberg, Legitimate Expectation in Administrative Law, Oxford Univer-

sity Press, New York 2000, s. 8-9.