

TBB Dergisi 2016 (126)
Engin SAYGIN
217
deyle “yürürlükteki düzenlemeler ışığında idare ve hukuka duyulan
güven gereğince belli bir süre sonra elde edileceğine inanılan haklar”
kategorisinde ise de güvence kazanılmış haklarda olduğu kadar güçlü
değildir ve kural olarak bu alanda kamu otoritelerinin takdir yetkisi
söz konusudur.
18
Haklı beklentilerin korunması ilkesi gereğince; idari
organlarca belirli çıkarlardan yoksun bırakılan kişilerin haklı beklen-
tilerinin korunması ya da en azından kamu politikalarındaki değişik-
lik karşısında hukuki belirlilik gereğince bu durumu öngörebilmeleri
adına bireylerin muhtemel kazanımlarının güvenceye kavuşturulma-
sı gerekmektedir.
19
Sonuç olarak hem ülkemizde hem de İngiltere’de haklı beklenti
kavramı, kamu otoritelerinin yönetilenlerle ilgili yaptığı işlemlerle
veya istikrar kazanmış uygulamalarla bu kişileri haklı bir beklenti içi-
ne sokmuşsa ve söz konusu haklı beklenti hukuk sınırları içerisinde
ise bu durumun korunması gerekmektedir.
20
2. Haklı Beklenti Kavramına İngiliz Yargısının Yaklaşımı
Yukarıda haklı beklenti kavramına ilk kez 1969 tarihli
Schmidt v.
Secretary of State for Home Affairs
kararında yer verildiği not edilmişti.
Ancak haklı beklentilerin korunması ilkesinin İngiliz hukuk sistemin-
de gelişimi Avrupa Birliği kurumlarının bu kavramı daha sık kullan-
malarının etkisi ile 1990’lardan sonra olmuştur.
21
İngiliz idare hukukunda haklı beklentilerin korunması ilkesi
ile ilgili ilk sorun, haklı beklentinin kaynağını tespit edebilmektir.
Schønberg dört faklı durumda haklı beklentinin ortaya çıkabileceğini
ifade etmektedir.
22
Schønberg’e göre ilk olarak, bir kamu idaresinin
rilen 20 Yıl Hizmet Şartının Anayasa’ya Uygunluğu”,
Uyuşmazlık Mahkemesi Der-
gisi,
Ankara, 2103, Sayı 3, s.167.
18
Hasan Tuna Göksu, “6494 Sayılı Kanun İle Yargıtay ve Danıştay Üyeliği İçin Geti-
rilen 20 Yıl Hizmet Şartının Anayasa’ya Uygunluğu”,
Uyuşmazlık Mahkemesi Der-
gisi,
Ankara, 2103, Sayı 3, s.167.
19
Yücel Oğurlu, İdare Hukukunda Kazanılmış Haklara Saygı ve Haklı Beklenti So-
runu, Seçkin, Ankara, 2003, s. 227-230.
20
Ender Ethem Atay, İdare Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2012, s.125.
21
Robert Thomas, Legitimate Expectations and Proportionality in Administrative
Law, Hart Publishing, Oxford, 2000, s. 49.
22
Soren Schønberg, Legitimate Expectation in Administrative Law, Oxford Univer-
sity Press, New York 2000, s. 8-9.