

Haklı Beklentilerin Korunması İlkesine Yönelik Türk ve İngiliz İdare Hukuku Yaklaşımı ...
220
sı, mahkeme evlat edinme hakkını tanımasının olası olması ve evlat
edinen kimsenin Birleşik Krallık’ta ikamet ediyor olmasıdır.
27
Genelge
ayrıca evlat edinecek kimselerin uyması gereken usuli kuralları da dü-
zenlemiştir. Bu usul, yurtdışında giriş izni verecek bir yetkiliden giriş
izninin alınmasıdır. Bu yetkili hem çocuğun hem de çocuğun ailesinin
evlat edinme isteği hakkında ikna olmalıdır.
Bahsedilen tüm kıstaslar somut olayda taşınmasına rağmen İçişleri
Bakanlığı giriş iznini reddetmiştir. Bu reddin temel gerekçesi, ciddi ve
inandırıcı bir ailenin olmaması ve diğer sebepler olarak gösterilmiştir.
Bu reddin aslında temel gerekçesi giriş izni vermeye yetkili makamın
İçişleri Bakanlığına sunmuş olduğu raporda, çocuğun doğal annesinin
yanında iyi şartlar altında yaşadığı gerçeğini tespit etmiş olmasıdır.
28
Mahkeme şu şekilde karar vermiştir:
“Genelgede Devlet Bakanlığının takdir yetkisinin kullanımın-
da doğal ailenin muhtemel evlatlığın bakımında yetersiz kalmasının
arandığına ya da bu bakımı yapabilip yapamadıklarının ilgili olduğu-
na dair herhangi bir hususa yer verilmemiştir. Genelgenin bütününe
bakıldığında; başvurucunun gerçek olması, çocuğun sosyal güvence-
sinin garanti altına alınması, mahkemenin evlatlık işlemini onama-
sının muhtemel olması ve ailenin gerçek arzusunun bulunması gibi
şartlarının varlığı halinde çocuğun girişine izin verilmesi ve çocukla
ilgili son kararın mahkemeye bırakılması gerektiği anlaşılmaktadır.
Bu olayda, başvurucunun İçişleri Bakanlığının şartlarını taşıması ne-
deniyle haklı bir beklentisinin olması, Genelgede aranan kıstasların
yerine getirildiği, böyle bir haklı beklentinin başvurucuya Devlet Ba-
kanlığının usuli kurallara uymaması sebebiyle Bakanlığın bu kararına
karşı başvuru hakkı tanıdığı şeklinde değerlendirilmiştir.”
29
İngiliz hukukunda yerleşik idari uygulamaların haklı beklenti-
ye yol açabileceğine ilişkin en önemli örnek dava ise GCHQ (
Govern-
ment Communications Headquarters
) davasıdır.
30
Bu davanın konusu,
27
Martina Künnecke, Tradition and Change in Administrative Law: An Anglo-Ger-
man Comparison, Springer, Berlin, 2009, s. 106.
28
Peter Leyland & Gordon Anthony, Administrative Law, Oxford University Press,
Oxford, 2016, s. 301-302.
29
Martina Künnecke, Tradition and Change in Administrative Law: An Anglo-Ger-
man Comparison, Springer, Berlin, 2009, s. 106.
30
Council of Civil Service Unions v Minister for the Civil Service [1985] AC 374.