Previous Page  168 / 437 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 168 / 437 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (127)

Mustafa Emre ŞAHİN

167

kazandırılması durumunda, kamu bundan zarar görebilir veya kamu

düzeni bozulabilir. Şüphesiz, zımni reddin uygulanacağı haller bakı-

mından hukuka aykırı başvuruların hukuka aykırı sonuçlar doğur-

maları mümkün değildir.

B. Zımni Kabul Reformunun Kapsamı ve İçeriği

Fransız idare hukukunda bundan böyle, idarenin kendisine ya-

pılan bir başvuru karşısında iki aydan fazla hareketsiz kalması ku-

ral olarak zımni kabul kararı doğuracak ve idarenin bu şekilde pasif

davranması başvuru sahibi lehine birtakım haklar yaratacaktır. Bu-

nunla birlikte, zımni kabulün genel kural olarak kabul edilmesi, ida-

renin başvurulara açık şekilde cevap verme yükümlülüğünden muaf

tutulduğu anlamına gelmemektedir.

34

Başka bir ifadeyle, 2000 tarihli

Yasa’nın 21. maddesinde yapılan değişiklik, idarenin kendisine yapı-

lan başvurulara en kısa sürede cevap verme yükümlülüğünü ortadan

kaldırmamaktadır.

35

Yeni düzenlemenin kapsamının ve içeriğinin incelenmesine geç-

meden önce, bir hususa dikkat çekmekte fayda görüyoruz. 2000 tarihli

Yasa’nın 21. maddesinin ilk fıkrasında,“

Zımni kabulün uygulanacağı hal-

lerin listesi Başbakanlık ile ilişkili bir internet sitesinde yayınlanır. Liste başvu-

runun yapılacağı idari makamı ve zımni kabul kararının elde edilmesi için geç-

mesi gereken süreyi belirtir.

” şeklinde bir hüküm mevcuttur.

36

Kamunun

bilgilendirilmesi amacıyla idari makamlar tarafından hazırlanan ve

hukuki değeri haiz olmayan bu liste, yeni düzenleme kapsamına giren

1200 tane başvuru prosedürünü örnekleme yoluyla saymaktadır.

37

Ör-

34

12 Kasım 2014 tarihli bir sirküler Devletin cevap verme yükümlülüğünden muaf

olmadığını belirtmektedir:

www.circulaires.legifrance.gouv.fr/pdf/2014/11/

cir_38912.pdf, p. 2.

35

Anayasamızın 74. maddesinin 2. fıkrasında, idarenin kendisine yapılan başvuru-

nun sonucunu gecikmeksizin dilekçe sahibine yazılı olarak bildirmesi yükümlü-

lüğü düzenlenmiştir.

36

Adı geçen listeyi hazırlayabilmek için Hükümet ayrıntılı bir çalışma yapmıştır ve

Fransız idare mevzuatında onay rejimine tabi yaklaşık 3600 başvuru prosedürü

tespit etmiştir. Yapılan eleme sonucunda, bu prosedürlerden üçte biri yani yakla-

şık 1200 tanesinin zımni kabulün uygulama alanına girdiğine karar verilmiştir.

Söz konusu liste için bkz.

http://www.legifrance.gouv.fr/Droit-francais/Silence-

vaut-accord-SVA

37

Fransız Senatosu’nda değişikliğe ilişkin kanun tasarısı görüşmeleri esnasında

Hükümet tarafından adı geçen listenin bilgilendirme amacıyla hazırlanacağı ve